Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Har ramavtalen spelat ut sin roll?

Juridisk krönikaI den här krönikan reflekterar Johan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater kring företeelsen ramavtal och den rättsliga utvecklingen av dessa. Var det bättre förr eller har den hårdare regleringen gjort att ramavtalen spelat ut sin roll?

| 2019-08-21
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

För 15-20 år sen var ramavtal en företeelse som närmast var hävdvunnen. Ramavtal hade främst tillkommit i syfte att underlätta inköp från ett urval av leverantörer inom mer frekventa områden, särskilt gällande produkter.

Att vara ramavtalsleverantör innebar i princip en form av jaktlicens för att få sälja till det offentliga. Ramavtalet i sig var bara inträdesbiljetten till en marknad. Inte sällan antogs dessutom i princip hela marknaden, och för att få sälja till ”ramavtalspriser” gällde det att skapa relationer och sälja sina varor och tjänster närmast på samma sätt som på den öppna marknaden. De leverantörer som blev utan ramavtal erbjöd inte sällan sina produkter till samma ”ramavtalspriser”, eller ännu hellre något lägre. Utan att ha upphandlade avtal såklart, men vem kan säga nej till lägre priser?

Ramavtalen var accepterade av de flesta då de flesta fick en del av kakan samtidigt som verksamheterna kunde köpa det de behövde (eller ville). Ramavtalen omsatte stora belopp, och det hela var förvånansvärt oreglerat. I praktiken kunde den som ville göra en bra affär genom att utnyttja konkurrensen på ett schyst sätt göra det, men det öppnade såklart även upp för rena kompisaffärer långt utanför både transparens och likabehandling.

Just den grupp som inte fokuserade på schysta affärer i kombination med de stora beloppen gjorde att lagstiftaren kände sig tvungen att skapa mer ordning och reda. Som en parentes kan nämnas att det under en del av denna period till och med ifrågasattes i domstolarna om ramavtal över huvud taget var lagliga i Sverige, men det är en annan historia.

Det man framför allt ville reglera var transparensen kring vilka som skulle få sälja vad, hur mycket och till vem för att därmed möjliggöra en likabehandling av leverantörer.

Genom åren har därför EU-direktiv och sedermera svensk lagstiftning infört specifika regleringar för upphandling av ramavtal. Avropsordningar i form av rangordning och förnyad konkurrensutsättning känner vi alla väl till i dag.

Detta har medfört varianter som avsteg från rangordning och en särskild fördelningsnyckel i syfte att införa lite mer pragmatiska lösningar.

En begränsning av ramavtalstiden är en annan åtstramning, och de särskilda skälen för undantag från det är ett kapitel för sig. Nu senast med EU-domstolens dom i det så kallade Coop-servicemålet har en debatt om att på förhand ange värde och volymer blossat upp, vilket är tvärt emot just det som var grundtanken med ramavtal, det vill säga för varor och tjänster som inte alltid kan förutses vad gäller när, vad och hur mycket som kommer att behöva köpas in.

Det är värt att notera att företeelser som konsulter för 1 kr per timme (eller till och med minuspriser per timme), produkter som prissätts med några ören och andra upplägg med orimligt låga priser i ramavtal sällan förekom innan de regleringar som införts.

De nya regleringarna för ramavtal har utformats som ren formalialagstiftning och har därför flitigt använts för att kunna överpröva både upphandlingar och avrop, inte minst gällande låga priser. Lägg därtill talan om ogiltighet och skadeståndsanspråk. Rent juridiskt har regleringarna kring ramavtal gett upphov till en mängd intressanta frågeställningar. Inte minst frågan vad som egentligen är ett ramavtal och vad som inte är det, och hur länge ett avrop får sträcka sig? Rent praktiskt har dessa regleringar ställt till med en massa problem för både säljar- och köparsidan.

Vi säger inte att det var bättre förr, där det fanns för många exempel på icke affärsmässiga köp inom ramavtal, men ställer oss frågan om konkurrensen verkligen har blivit sundare och bättre med de regler som införts och den rättsutveckling som skett i spåren av dessa.

I dagsläget finns det andra format som kanske bättre möter det behov som ramavtal, på gott och ont, en gång i tiden kunde tillgodose. Vi tänker på elektroniska auktioner, men framför allt på det nya orangea – dynamiska inköpssystem.

Förmodligen skulle en kombination av dessa bli mer flexibla, snabbare och framför allt innebära en mindre riskutsättning för överprövningar och samtidigt gynna konkurrensen och därmed affären. Dessutom innebär de dynamiska inköpssystemen inte någon inlåsning till ett fåtal leverantörer. Och vi skulle dessutom ha möjlighet att komma tillbaka till en situation där de oerhört låga priserna skulle kunna vara ett minne blott.


Som vanligt finns det inte en enkel lösning, men visst vore det intressant om någon, forskare eller Upphandlingsmyndigheten till exempel, utredde frågan om ramavtal utifrån ett såväl juridisk som affärsmässigt perspektiv. För visst återstår en del att göra på området?

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Mostphotos och Sparbanken Nord

Vittnar om snåriga dokument

Att som anbudsgivare greppa vad som efterfrågas i en upphandling är inte det lättaste. Stina Haglund, serieentreprenör från Örnsköldsvik, vet hur svårt det kan vara att ta sig igenom djungeln av dokument.

Foto: Mostphotos

Kritiserar upphandling av skydd

Sveriges ambassad i Sudan anlitade ett säkerhetsbolag med starka kopplingar till landets ökända milis. Något som får hård kritik från organisationen International Code of Conduct association.

Stockholmsbuss

Splittring om egna bussar

Region Stockholm öppnar för att äga bussar som upphandlade trafikutövare ska använda. Men ägandet som ett sätt att underlätta övergången till nya trafikavtal sågas av oppositionen.

Magnus Ericsson

Hoppas på samverkan

”Våga samarbeta” är uppmaningen från Norrbottens upphandlingsråd för att ta del av de affärsmöjligheter som följer med historiskt stora investeringar i norra Sverige.

Marjo Savelius

Hoppar på LOU-tåget

Strängnäs ansluter sig till de kommuner som avvecklar LOV inom hemtjänsten. Upphandlingen av privata utförare enligt LOU inleds nu efter beslut i kommunens socialnämnd.

Österåker

Teamarbete ger resultat

Ökat fokus på marknadsdialog. Stärkt samverkan internt i kommunorganisationen. Teamarbete där upphandlaren alltid har stöd av en kollega.

Lediga jobb

Umeå kommun

Upphandlare till Upphandlingsbyrån

  • Vill du bidra till att stärka läkemedelsförsörjningen av vacciner i Sverige?
  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Vittnar om snåriga dokumentVittnar om snåriga dokument
Kritiserar upphandling av skyddKritiserar upphandling av skydd
Splittring om egna bussarSplittring om egna bussar
Hoppas på samverkanHoppas på samverkan
Hoppar på LOU-tågetHoppar på LOU-tåget
Teamarbete ger resultatTeamarbete ger resultat
NCC-affär växte med hallNCC-affär växte med hall
Tog strid och vannTog strid och vann
ANNONS FRÅN AFF

”Vi behöver inte uppfinna hjulet”

Om inte Aff fanns så skulle vi behöva skapa vår egen standard för både begrepp och avtal, ett arbete som skulle vara både kostsamt och ineffektivt. Risken för att man tolkar saker olika ökar, och det skulle sannolikt leda till sämre entreprenader.

Senaste kommentarerna

  • Teamarbete ger resultatBra jobbat! Mycket trevlig läsning!
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
  • Nya krav för konkurrensenKan ni inte länka till de nya kraven på uppgiftslämning från 1 januari 2024 i artikeln? Det är inte omöjligt...
  • Nya krav för konkurrensenMycket bra initiativ av regeringen. Dock så gäller det förmodligen bara de upphandlingar som efterannonseras, vilket ger en marginell effekt....
ANNONS FRÅN TYA

Gör en smidigare upphandling

TYA:s branschnormer, som är framtagna i samarbete med transportbranschen, hjälper kommuner och regioner att ställa rätt krav i upphandlingar. ”Våra guider förenklar oerhört för både upphandlare och anbudsgivare”, säger Anna Nersing, projektledare på TYA.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Lättare föra över personuppgift till USA
  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »