Förfrågningsunderlaget i den samordnade upphandling av flyttjänster som Sundbybergs stad genomför tillsammans med Järfälla kommun och Solna stad var otydligt. Därför avbröts upphandlingen för en dryg månad sedan.
Otydligenheterna, som upptäcktes under utvärderingen, rör de prisuppgifter som ska lämnas för fordon. Det har inte varit tillräckligt tydligt vad som ska ingå i de angivna prisuppgifterna. Enligt ett meddelande från Ulf Sjölin, upphandlingschef i Sundbybergs stad, har denna otydlighet gjort att anbudsgivarna tolkat underlaget på olika sätt, vilket i sin tur omöjliggjort en rättvis utvärdering.
Eftersom möjligheterna att under pågående upphandling justera villkoren i underlaget bedömdes som begränsade blev beslutet att avbryta. I väntan på den nya upphandlingen sekretessbelade kommunen inkomna anbud för att inte försämra konkurrensförhållandena.
Sista anbudsdag för den nyannonserade flyttupphandlingen är 12 januari 2015. Avtalet planeras att gälla från och med den 3 mars och två år framåt med möjlighet till förlängning med ett plus ett år.
Bedömningen är att anbudsgivarna bör kunna återanvända det mesta i sina respektive ”gamla” anbud.
Omstart för flyttupphandling
Sundbybergs stad har just startat om den avbrutna flyttupphandling som kommunen genomför tillsammans med Järfälla kommun och Solna stad. Anledningen till att ett nytt avtal dröjer står att finna i ett otydligt förfrågningsunderlag.
| 2014-11-24
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer