Den 1 februari avvecklar teleoperatörerna den tjänst som gjort det möjligt att betala exempelvis biljetter på kollektivtrafiken via sms. Efter detta datum krävs konto hos 4T, som står bakom telebolagens gemensamma betalsystem Wywallet, eller någon alternativ tjänst för att kunna betala med mobilen.
Denna förändring har tvingat ut landets kollektivtrafikbolag i upphandlingar. Storstockholms lokaltrafik, SL, och Västtrafik har exempelvis ställt företagen som erbjuder denna typ av betallösningar mot varandra.
Skånetrafiken vände sig däremot direkt till 4T.
– Vi har valt att samarbeta med Wywallet som erbjuder en lösning där våra kunder kan fortsätta använda samma nummer, 72040, och biljettkoder när de köper sms-biljett, bekräftar Pernilla Nilsson, ansvarig för sms-tjänster på Skånetrafiken.
Till Helsingborgs Dagblad säger Ewa Rosén, upphandlingschef vid Skånetrafiken, att det skulle krävas för stora tekniska förändringar att byta nummer:
– Därför var Wywallet det enda alternativet.
LUF öppnar mycket riktigt för undantag från upphandling om ett leverantörsbyte skulle innebära ”oproportionerliga tekniska svårigheter”. Att det skulle vara oproportionerligt svårt att köpa loss det aktuella numret, eller marknadsföra ett nytt bland skåningarna, håller Pär Cronhult på tankesmedjan Den Nya Välfärden inte med om.
– Ett nummerbyte är knappast något tekniskt problem, utan ett marknadsmässigt.
Telebolagen Telia, Tele2, Telenor och 3, som äger Wywallet poängterar att detta är en generell betalningslösning som möjliggör enkla, säkra betalningar med mobilen.
– Att inte behöva registrera sig för olika betaltjänster för varje handlare underlättar för konsumenterna, säger Ingrid Lindström, vd för Wywallet.
Samtidigt gör Skånetrafiken det enklare att ladda reskassekortet Jojo från sitt bank- eller kreditkort. Det kan göras på cirka 200 regionbussar till våren ska denna möjlighet ges på alla regionbussar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer