Allt fler kommuner minskar andelen tunga transporter till tillagningskök och andra verksamheter med samordnade varutransporter. Senast i raden att gå ut i en upphandling är Örebro kommun.
I upphandlingen söks ett företag som kan sköta omlastningscentral samt transporterna ut till kommunens verksamheter. Örebro kommun har cirka 650 leveransadresser inom sin organisation.
– I förlängningen möjliggör omlastningscentralen att även mindre aktörer på marknaden kan delta vid upphandlingen av till exempel livsmedel, vilket ger förbättrad matsäkerhet och starkare näringsliv, säger Björn Sundin, kommunalråd i Örebro.
I förfrågningsunderlaget ställs även sociala krav:
– Dessutom kan vi få människor som står långt från arbetsmarknaden i jobb genom att ställa sociala krav vid upphandlingen av själva omlastningscentralen, fortsätter Björn Sundin.
Under projekttiden har man försökt kartlägga alla leveransadresser i Örebro kommun.
Upphandlingen ska vara klar i slutet på juni. Samordningen av varutransporterna börjar därefter att fungera den 1 december.
Kommunerna på Södertörn ligger lite längre fram i sitt samdistributionsprojekt. Widrikssons Åkeri, som vann upphandlingen av logistikpartner i de åtta samarbetande kommunerna söder om Stockholm, har just börjat köra.
– Initiativet är unikt i sitt slag i Sverige vad gäller antal kommuner som tar ett samlat grepp om varutransporterna till sina verksamheter, säger Lennart Kalderén, kommunstyrelsens ordförande i Salem och ordförande i den politiska styrgruppen för Södertörnssamarbetet.
Örebro vill också ha allt på en lastbil
Örebro kommun inför samordnade varutransporter i december. I upphandlingen av företag som ska sköta omlastning och transporter till kommunens olika enheter ställs sociala krav på praktikplatser.
| 2015-03-26
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer