Bara sex av tio it-upphandlingar inom offentlig sektor får godkänt. Det slås fast i en undersökning som TNS Sifo på uppdrag av TDC gjort bland beslutsfattare i offentlig sektor.
Runt 40 procent av de 250 tillfrågade i undersökningen anser att alltför stor vikt läggs vid pris.
– Offentliga upphandlingar är utmanande för alla inblandade, då balansgången mellan kvalitet och pris alltid är svår. Kompromissar man med kvaliteten i jakten på lägre pris finns alltid risken att det blir dyrare i längden, säger Niclas Karnhill, pr-ansvarig och projektledare för undersökningen på TDC.
Sex av tio upphandlingar av it-system i offentlig sektor får godkänt, det vill säga betyget ”bra” eller ”ganska bra”. Endast 16 procent av de tillfrågade anser att upphandlingarna varit lyckade fullt ut.
Drygt hälften, 52 procent, menar att upphandlingsansvariga har otillräcklig kunskap och förståelse för it-frågor och därför har svårt att ta rätt beslut.
– Detta visar på vikten av att avståndet mellan den upphandlande organisationen och it-organisationen inte får vara för långt, säger Niclas Karnhill.
– Att it-organisationen blir mer delaktig i besluten kan vara en lösning.
I undersökningen ingick 250 it-chefer eller andra beslutsfattare i offentlig sektor. Insamlingsmetod var telefonintervjuer som skedde under januari månad.
“Otillräcklig it-kunskap hos upphandlare”
Överdriven prispress gör att många offentliga upphandlingar av it-system misslyckas. Kritikerna pekar på otillräckliga kunskaper hos upphandlingsansvariga och ett alltför långt avstånd mellan it- och upphandlingsenheter.
| 2014-05-02
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer