Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Överlappande ramavtal kan strida mot LOU

Juridisk krönikaDet händer att upphandlande myndigheter sluter flera ramavtal som helt eller delvis omfattar samma varor eller tjänster. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att detta i vissa fall kan vara ett brott mot LOU.

| 2017-06-20

Frågan om möjligheten att kombinera olika avropsmodeller i samma ramavtal (till exempel rangordning och förnyad konkurrensutsättning) har varit uppe till domstolprövning i flera mål, och har dessutom diskuterats flitigt i upphandlingsdebatten.

Det grundläggande rättsfallet i detta avseende är RÅ 2010 ref. 97. Högsta förvaltningsdomstolen (dåvarande Regeringsrätten) slog i detta avgörande fast att en kombinerad avropsmodell, där den upphandlande myndigheten hade möjlighet att fritt välja avropsmodell vid tilldelning av kontrakt som hade ett värde inom ett visst intervall, inte uppfyllde kraven på likabehandling och transparens.

Möjligheten att kombinera olika avropsmodeller i ett och samma ramavtal är numera uttryckligen reglerad i 7 kap. 7 § LOU.

Vi ser ibland att upphandlande myndigheter, som har ett befintligt ramavtal för vissa varor/tjänster, trots detta upphandlar ytterligare ett ramavtal som – helt eller delvis – överlappar det tidigare ramavtalet.

Skälen för detta kan givetvis variera, exempelvis kan det ha visat sig att kravställningen i den första ramavtalsupphandlingen inte säkerställde den leveranskvalitet som myndigheten avsett.

Ibland har det lite oförsiktigt anförts i debatten att denna typ av parallella ramavtal är tillåtet. Detta ska dock inte tas för givet.

Vi anser att ett sådant förfarande som nu beskrivits, oavsett om det sker medvetet eller inte, kan stå i strid med principerna om likabehandling och förutsebarhet.

Att det inte är förbjudet i sig att ha två ramavtal vars tillämpningsområde helt eller delvis överlappar varandra är okontroversiellt. Om det till exempel finns en klar uppdelning mellan när en fastställd rangordning respektive förnyad konkurrensutsättning ska tillämpas, har det ingen betydelse om båda avropsordningarna finns i ett och samma ramavtal eller om de är uppdelade på två olika ramavtal.

Problem kan dock uppstå om det finns ett utrymme för den upphandlande myndigheten att välja fritt mellan ramavtalen. Konkurrensverket yttrade sig i det ovan nämnda målet RÅ 2010 ref. 97, och anförde bland annat att kraven på likabehandling och transparens inte kan anses vara uppfyllda om två olika ramavtalsupphandlingar genomförs avseende samma slags varor/tjänster som ger myndigheter en frihet att välja avropsmodell.

Samma överväganden ska enligt vår uppfattning göras gällande oavsett om de båda ramavtalen innehåller samma avropsmodell eller olika avropsmodeller.

Anta att en upphandlande myndighet har tecknat ett ramavtal för en viss vara med en fast rangordning mellan tre leverantörer, och att detta ramavtal löper under fyra år.

Ett år efter att ramavtal nr 1 ingåtts upphandlar myndigheten ett nytt ramavtal avseende samma vara med en fast rangordning, men där andra leverantörer antas än de tre som är rangordnade i ramavtal nr 1. Det finns ingen mekanism som fastställer vilket av ramavtalen myndigheten ska använda vid ett givet tillfälle.

När ramavtal 1 upphandlas finns inga transparens- eller likabehandlingsproblem i nu aktuellt avseende, eftersom det endast finns ett ramavtal att tillämpa. När ramavtal 2 upphandlas skapas dock en frihet för myndigheten att välja mellan ramavtalen vid tilldelning av kontrakt.

Det är vår uppfattning att potentiella leverantörer kan göra gällande att ramavtalsupphandling nr 2 strider mot likabehandlings- och transparensprincipen. Visserligen finns alltid en inneboende osäkerhet vid ramavtal vilka volymer av den aktuella varan som faktiskt kommer att avropas. Dock måste en leverantör enligt vår uppfattning kunna kräva att det – utöver denna inneboende osäkerhet – inte finns ett helt annat ramavtal avseende samma vara, som myndigheten utan begränsning kan komma att använda sig av.

Vanligen anges uppskattade eller historiska volymer av den aktuella varan i underlaget till ramavtalsupphandlingen, för att ge leverantörerna en bild av vilka volymer som kommer att avropas. I det fall som nu avses hjälper detta inte anbudsgivarna nämnvärt, eftersom det inte ens kan avgöras vilket ramavtal som kommer att tillämpas vid avropen.

Vår rekommendation till upphandlande myndigheter är att de bör undvika att upphandla ramavtal som helt eller delvis överlappar tidigare upphandlade ramavtal.

Om det ändå görs, bör myndigheten ange en tydlig mekanism för när det första respektive andra ramavtalet ska tillämpas – oavsett om samma avropsmetod eller olika avropsmetoder anges i ramavtalen.

Annons

Nytt lagförslag – överprövning och förenkling
Är du intresserad av hur det nya lagförslaget kommer att påverka överprövningsprocesser framöver? Sitter du i en position där du ska vara delaktig att lämna remissvar? I få fall vill du inte missa vår konferens den 10 mars där vi tillsammans med Anna Ulfsdotter Forssell och en panel med experter går igenom hela förslaget.

Anmäl dig här >>>

Läs mer: Förnyad konkurrensutsättningJuridikJuridisk krönikaRamavtal

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

De satsar på hållbar mat

Karlstad, Hofors, Vallentuna och Munkedal har valts ut att delta i Livsmedelsverkets och Vinnovas projekt Ett nytt recept för skolmåltider. Upphandling är en viktig del i satsningen.

Foto: Mostphotos

Upphandlare pressas av otydliga mål

Tre av fyra upphandlare upplever att arbetsbelastningen är för hög. Nästan var femte känner inte till om den egna kommunen eller regionen ställer hållbarhetskrav i sin upphandlingsstrategi. Det visar en undersökning från fackförbundet Vision om
förutsättningarna att arbeta strategiskt med hållbarhetsfrågor.

Foton: Simrishamns kommun respektive privat.

Gästbloggar från Österlen

Karriär

Corona-nej eller hänvisning till ”fylld kvot” är vanliga besked till praktikanter under pandemin. Natalie Seyoum sökte sig utanför Stockholmsområde och fick napp i Simrishamns kommun med bloggande ”på köpet”.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet.

”Upphandlingsreformer på gång”

Debatt

Enklare upphandlingsregler och kännbara sanktioner för dem som bryter mot reglerna. Det är högsta prioritet, skriver civilminister Lena Micko i en debattartikel. Dessutom vill hon se en mer effektiv överprövningsprocess. Lena Micko siktar på två remisser till Lagrådet före sommaren.

Foto: Mostphotos

Når fler leverantörer på distans

I mars ordnar Region Skåne ett seminarium för att locka fler anbudsgivare. Att satsningen är digital gör det lättare att locka deltagare. ”Vi har fler anmälda än det brukade vara före pandemin”, säger verksamhetsutvecklaren Olle Sanfridsson.

Granskar ny överenskommelse

Bodens kommuns stora fastighetsaffär hösten 2020 misstänks vara en otillåten direktupphandling. I sitt svar till Konkurrensverket hänvisar dock kommunen till en överenskommelse från januari 2021. ”Handlingar som presenteras först efter att vi inlett en granskning bör bedömas med försiktighet eftersom det inte går att utesluta en efterhandskonstruktion, säger upphandlingsrådet Carin Carlsson.

Lediga jobb

Kammarkollegiet

IT-upphandlare med projekterfarenhet till Statens inköpscentral

Upphandling Södertörn söker entreprenad­upphandlare inom Bygg & Fastighet

Region Stockholm söker Kategoriansvarig!

  • Försvarshögskolan söker en upphandlings- och avtalsjurist
  • Avtalsansvarig Energi till SKL Kommentus Inköpscentral
  • Alvesta kommun söker Upphandlare
  • MSB söker Inköps- och e-handelssamordnare
  • Myndigheten för yrkeshögskolan söker upphandlare
  • Sollentuna kommun söker Upphandlare
  • Lunds universitet söker Upphandlare
  • Lunds kommun söker Upphandlare
  • Statens Servicecenter söker Inköpare till Gävle eller Östersund
  • Uppsala kommun söker Enhetschef upphandling
  • Avtalscontroller till Ledningsstöd i Stockholm, Östersund eller Gävle
  • Helsingborgshem söker Upphandlare
  • Upphandlare till SKL Kommentus Inköpscentral
  • Offentlig upphandlare / inköpsstrateg sökes till HBV
  • Strategisk IT-inköpare till Knowit Insight Sourcing
  • Inköpsspecialist till försäkringsbolaget Löf

Senaste nyheterna

De satsar på hållbar matDe satsar på hållbar mat
Upphandlare pressas av otydliga mål Upphandlare pressas av otydliga mål
Gästbloggar från Österlen Gästbloggar från Österlen
”Upphandlingsreformer på gång” ”Upphandlingsreformer på gång”
Når fler leverantörer på distans Når fler leverantörer på distans
Granskar ny överenskommelse Granskar ny överenskommelse
Tar strid om nya AF Tar strid om nya AF
Möjligt dubbelfel av SMHI Möjligt dubbelfel av SMHI

Senaste kommentarerna

  • Upphandlingskonsulter byter ägareOroande utveckling. Både när det gäller Socab och Sentensia (och Svefa f.d Fasticon och Know-IT) uppkommer risken för jäv när...
  • ”Underskrift eller inte, det är frågan”Det krävs ingen signatur för att ett anbud ska vara bindande enligt AvtL. 1 § Anbud om slutande av avtal...
  • Nekas ”andra chansen”Så om kommunen skrivit att man räknar med att priserna ska hållas inom index för aktuell yrkeskategori så hade man...
  • Upphandlingskonsulter byter ägareStort grattis till samtliga parter. Många förvärv på kort tid inom upphandlingsbranschen. Kommers som förvärvats av samma ägare som E-avrop....
  • Västerås riskerar mångmiljonböter@Betongsosse, det där låter som en fråga för åklagare att utreda? Det är inte brottsligt att genomföra en otillåten direktupphandling,...

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »