–Det vore otroligt sorgligt om vi skulle behöva häva avtalet, men det lutar mer och mer åt det hållet, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén till Dagens Nyheter.
Hyrcykelsystemet, ett sjuårigt avtal till ett värde av 400 miloner kronor, hade premiär i maj i år och enligt Stockholm stad bryter leverantören mot gällande avtal på ett 20-tal punkter.
Bristen på cyklar och en app som ger cyklister felaktig information tillhör de allvarligaste felen.
-Vi sätter så mycket press på dem som vi bara kan, vi använder oss av de paragrafer i avtalet som vi kan tillämpa – exempelvis med vite. Men ingenting händer, säger Ulrika Falk, avdelningschef på Stockholms stads trafikkontor, till DN.
Dagliga viten på omkring 100 000 kronor har byggt upp en skuld på 8 miljoner kronor till Stockholm stad, där leverantören betalat mindre än en tredjedel.
Stockholms stad utreder nu en ny lösning.
–Ska vi i så fall göra en ny upphandling, eller ska vi köra i egen regi? Om vi häver avtalet så måste vi snabbt kunna sätta igång arbetet med att få ett nytt system på plats. Men det skulle nog dröja åtminstone ett år, kommenterar Daniel Helldén.
Inurba mobility skyller problemen på komponentbrist och tekniska bekymmer.
Företag tilldelades uppdraget efter en ytter seg upphandlingsprocess, som Daniel Helldén beskrivit som en cirkus, där en första upphandling genomfördes redan 2018.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer