Sedan 2000 har Sjöfartsverket köpt in driften av isbrytning från en privat aktör.
Avtalet uppgår till cirka 350 miljoner kronor per år och omfattar cirka 180 personer som bemannar fartygen.
Men avtalet, som går ut den 1 maj 2023, kommer inte att förlängas. Efter en utredning har myndigheten kommit fram till att det är bättre att sköta driften i egen regi.
– Vår sammanlagda bedömning gör att vi väljer att införliva verksamheten inom vår egen organisation. Avsikten är att erbjuda medarbetare på isbrytarna att fortsätta utvecklas inom vår organisation, säger Fredrik Backman, rederidirektör.
Bakgrunden är att isbrytningen numera klassas som en samhällskritisk resurs. Även kringliggande faktorer som IT, miljö, HR och säkerhetsfrågor har förändrats, enligt myndigheten.
Dessutom kommer medarbetarna på isbrytare sannolikt få ett något förändrat uppdrag i framtiden, exempelvis genom ett ökat samarbete med Försvarsmakten.
Långsiktigt innebär beslutet en besparing, även om det initialt innebär förhöjda kostnader, enligt Sjöfartsverket.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer