Konkurrensverket ansökte i maj 2013 hos förvaltningsrätten om att Statens servicecenter skulle betala sammanlagt 1 450 000 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift. Verket ansåg att myndigheten genomfört otillåtna direktupphandlingar genom att sluta avtal med ett konsultföretag utan föregående annonsering enligt lagen om offentlig upphandling.
Förvaltningsrätten gick i huvudsak på Staten servicecenters linje. Bötesbeloppet fastställdes till 350 000 kronor. Konkurrensverket överklagar nu denna dom till kammarrätten.
I överklagandet poängteras det principiellt viktiga i att kammarrätten prövar om en upphandlande myndighet ska ha rätt att direktupphandla med hänvisning till undantaget för synnerlig brådska. I det aktuella fallet orsakades brådskan av regeringens tidsram för när servicecentret skulle inleda sin verksamhet.
Frågan är onekligen delikat. Ska en myndighet få göra direktupphandling när de har tilldelats ett uppdrag med en tidsplan som gör att annonserad upphandling enligt lagen om offentlig upphandling inte hinns med?
Regeringens önskemål – synnerlig brådska?
Statens servicecenter hade kort om tid för förberedelser inför starten. Nu får kammarrätten bedöma om regeringens tidsram är skäl nog att direktupphandla med hänvisning till synnerlig brådska.
| 2014-08-20
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer