– Alla som jobbar i koncernen Karlstads kommun behöver på något sätt förhålla sig till inköpsfrågan så därför är också alla i koncernen målgruppen för filmen, säger upphandlingschef Martin Magnusson, som fått mycket mycket positiv respons efter att ha spridit information om premiärfilmvisningen på sociala medier.
Han lyfter fram värdet av ett bra samarbete med kommunikationsavdelningen.
– Vi har förmånen att ha jobbat mycket med en av kommunens kommunikatörer de senaste åren och hon kan därför våra frågor väldigt bra. Hon har såklart varit guld värd tillsammans med kommunens interna kommunikationsbyrå som stått för animation och annat arbete med filmen. Att jobba över avdelningsgränserna och på olika sätt gemensamt bidra till kommunens övergripande mål är väldigt inspirerande.
Vad det viktigaste budskapet i filmen?
– Filmen syftar till att skapa en ökad medvetenhet kring inköp i Karlstads kommun och underlätta för våra kollegor i koncernen att göra rätt och att de val vi gör kan påverka saker vi kanske inte tänker på i första hand, t.ex. hållbarhet eller administration kring fakturahantering.
– Vi har medvetet valt att ha ett angreppssätt och en ton som inte syftar till att vara en pekpinne utan som istället har en positiv ton, säger Martin Magnusson.
Karlstads kommun har tidigare gjort en större kartläggning av hela flödet ”från beställning till betalning” och ökat sin avtalstrohet som en effekt av en mer effektiv beställarorganisation.
Kortfilmen ”Effektiva och hållbara inköp i Karlstads kommun” går att ta del av via länken.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer