Covid-19-pandemin är en oförutsedd omständighet som kan ge möjlighet att göra ändringar i ett avtal utan att det blir fråga om ett nytt avtal.
Det konstaterar Anders Asplund, chefsjurist på Upphandlingsmyndigheten, UHM.
– Reglerna om ändringar av avtal på grund av oförutsedda omständigheter innebär att det finns en flexibilitet för att avtalet ska kunna anpassas till dessa omständigheter utan ett nytt upphandlingsförfarande, säger han.
Samtidigt råder det en osäkerhet kring det rättsliga utrymmet att göra sådana nödvändiga ändringar.
Därför har UHM tagit fram en ny vägledning om hur avtal kan ändras. Den beskriver förutsättningarna för att göra ändringar på grund av pandemin och innehåller konkreta exempel på hur olika avtalsändringar förhåller sig till regelverket.
– Vi vill ge upphandlande organisationer stöd så att det blir enklare och tydligare hur avtalen kan anpassas i enlighet med lagstiftningen, säger Anders Asplund.
Vägledningen ger bland annat svar kring kompletterande beställningar, senarelagda leveranser och tidigarelagda betalningar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer