Vilka erfarenheter har ni på Samhall av upphandlingar?
Städverksamhet på kommuner har länge skett med offentlig upphandling, och vi har en ganska stor upphandlingsverksamhet på Samhall, så det var inget nytt för oss att delta i denna. Däremot är det nytt att denna typ av städning hos hemmaboende pensionärer läggs ut på upphandling.
Vad gjorde ni för att vinna? Var det budgivning på pris eller andra kriterier?
Vi kunde erbjuda ett kostnadseffektivt och kvalitativt utförande av efterfrågade tjänster. Pris, kvalitet och erfarenhet är viktiga kriterier vid den här typen av upphandlingar.
Hur många kommer att jobba med detta? Och vad innebär jobbet?
Det handlar om ungefär 20 till 25 personer. De kommer att städa hemma hos ungefär 160 pensionärer i kommunen. I uppdraget ingår också inköp och distribution av dagligvaror till cirka 65 personer, främst pensionärer.
När är verksamheten igång?
Den är i princip redan igång. Vi har gjort detta åt kommunen under flera år, och för de flesta av de anställda så innebär det att de fortsätter med samma jobb som tidigare. Men det innebär också en viss utökning av verksamheten.
Hur ser Samhalls verksamhet i området för övrigt ut?
I Ludvika som ort har vi ungefär 120 anställda. Hälften av dem i industrin. Så det här uppdraget är en ganska stor del av vår verksamhet, och berör över en femtedel av de anställda.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer