– Se det som ett komplement till annan utvärdering som exempelvis internrevision. Min erfarenhet är att det är ett enkelt och effektivt sätt för att skapa förståelse inom andra delar av organisationen för värdet av en bra inköpsverksamhet, säger Mikael Wickström.
Vad är egentligen ett inköpsbokslut?
– Ja, begreppet är nog ganska okänt och det finns inte mycket information om man googlar det. I grunden är det ett sätt att visa vad en inköpsenhet bidragit med för nytta till organisationen under en viss period och hur man sedan ställer upp bokslutet är mycket upp till enheten själv.
Med en bakgrund på Ericsson, Karolinska universitetssjukhuset, Skatteverket och Naturvårdsverket – bland annat som inköpschef – har Mikael Wickström bred erfarenhet.
Sedan i somras driver han egen verksamhet som konsult och interimschef med Stockholm som bas.
Tiden på Skatteverket gav inspiration till att jobba med inköpsbokslut.
– Vi tog själva fram ett arbetssätt där vi förnyade inköpsbokslutet år från år. Ett år kunde det vara en allmän sammanfattning av verksamheten, ett annat år lyfte vi fram en specifik upphandling eller projekt. Det var både intressant och gav bra resultat.
På Naturvårdsverket var Mikael Wickström med om att ta fram ett särskilt inköpsbokslut enbart för it-verksamheten.
Var påhittig och fastna inte i formalia, är hans grundläggande råd.
– Handlingsutrymmet är stort och ett inköpsbokslut kan vara på enstaka sidor eller en betydligt längre sammanställning. Men att identifiera målgruppen är viktigt. Om man ska rikta sig till ledningen i en organisation eller mer allmänt till samtliga medarbetare.
När Mikael Wickström nyligen föreläste för inköpschefer om metodiken möttes han först av tveksamhet som sedan övergick i entusiasm där man såg möjligheterna med inköpsbokslut.
– Det finns en ovana att jobba proaktivt inom inköp. Ett inköpsbokslut är lite som att sticka ut hakan och det tror jag behövs för att skapa en högre status inom organisationen. Det kan vara så enkelt som att bjuda in sig till ledningen eller olika avdelningsmöten för en kort presentation av bokslutet och att det ger en helt annan kunskap och förståelse än förut för inköpsverksamhet.
– Sammanfattningsvis kan man säga att ett inköpsbokslut är en utmärkt möjlighet för inköp att kommunicera sitt värde till omvärlden, säger Mikael Wickström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer