Sjöfartsverket har upphandlat ett nytt navigationsstöd för lotsar. True Heading, som inte vann upphandlingen, begärde överprövning av upphandlingen till förvaltningsrätten och anser att specifikationen för upphandlingen var riktad mot det företag som vann upphandlingen.
Sjöfartsverkets meddelar att verkets lotsar sedan 2008 varit utrustade med ett pc-baserat navigationsstöd. När ett nytt navigationsstöd skulle upphandlas genomförde Sjöfartsverket en marknadsanalys och förde dialog med leverantörer av navigationssystem. Syftet har, enligt verket, varit att undersöka behov och formerna för nästa generation navigationsstöd för lotsar.
True Heading anser att Sjöfartsverket inte ska tillåtas att utveckla system i nära koppling till en aktör, men verket avvisar anklagelserna.
– Alla leverantörer har i marknadsanalysen behandlats lika och dialogen har genomförts i god tid innan upphandlingen annonserades. Samtliga leverantörer har därigenom fått information om de funktioner som är nödvändiga i ett navigationsstöd för professionellt bruk av lotsar, säger Lisa Lewander, chefsjurist på Sjöfartsverket, till Upphandling24.
Sjöfartsverket pekar på att True Heading i sin marknadsföring anger att företagets produkt, Seapilot, “är idag en internationellt uppskattad navigationsapp främst för fritidsbåtssektorn.” Enligt Sjöfartsverket ställer ett navigationsstöd för lotsar helt andra krav på funktionalitet, vilket framgår av kravspecifikationen i förfrågningsunderlaget i den upphandling som nu begärs överprövad.
– True Headings programvara lever i dagsläget inte upp till dessa krav. Den överprövade upphandlingen avser inte att anskaffa ett system som kräver utveckling, säger Lisa Lewander.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer