Styrelsen för Kommunupphandling Syd föreslår att aktiebolaget ska avvecklas. Det formella beslutet fattas av politikerna i de fyra ägarkommunerna Burlöv, Lomma, Staffanstorp och Svedala.
Avvecklingsförslaget beror på att inte fler kommuner lockats att ansluta sig till samarbetet. Redan när verksamheten drogs igång som år 2008 bedömdes fyra kommuner som ett väl litet underlag.
Med förhoppningen av fler av de ungefär tio kommuner som visat förhandsintresse skulle ansluta sig i efterhand startade man ändå. Så blev det inte.
Enligt Gabriella Manieri, vd för Kommunupphandling Syd, är beslutet ledsamt. Särskilt eftersom samverkan är en klok tanke – ur flera aspekter och i synnerhet för mindre och medelstora kommuner:
– Vi som arbetat i bolaget har verkligen trott på samverkansidén och varit beredda på att växa och sett fram emot att få utgöra ett viktigt bidrag i kommunernas upphandlingsarbete.
Carin Hillåker, kommunchef i Burlöv och styrelseledamot i Kommunupphandling Syd, säger att bolaget har fungerat bra och varit till hjälp. Problemet är den otillräckliga volymen.
– Aktiebolag är nog inte den mest kostnadseffektiva samverkansformen när det endast är fyra mindre kommuner som delar på kostnaderna, menar Gabriella Manieri. Att växa genom fler delägare är ett stort projekt i sig som kräver mycket aktivitet från ägarna.
Den ideala ägarkonstellationen vore enligt henne 8–10 kommuner av samma storlek som befintliga ägare. Då skulle fasta kostnader för lokaler, it-stöd, bolagsadministration, ekonomhantering, styrelse och revisorer inte utgöra en så stor andel av de totala kostnaderna.
– Då skulle det dessutom vara möjligt att ha fler upphandlingskonsulter anställda, något som minskar sårbarheten och möjliggör specialisering.
Gabriella Manieri och ytterligare en av bolagets tre upphandlingskonsulter byter inom kort jobb.
– Ägarkommunerna arbetar just nu med frågan om hur frågan om upphandling och samverkan ska lösas, uppger Carin Hillåker för Upphandling24.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer