Sveriges Offentliga Inköpare, SOI, vill se en lagstiftning som kraftigt förenklar regelverket under tröskelvärdena samt för de tjänster som anges i bilaga 2 till Lagen om offentlig upphandling.
-Vår utgångspunkt är att inte utgå från gamla lagar och regler utan att börja från ett blankt papper, säger Emma Breheim.
Hon presenterade SOI:s förslag omedelbart efter att regeringens utredare advokat Anna Ulfsdotter Forssell berättat om sitt arbete med förenklingsutredningen.
Den utredningen går in i sitt slutskede, den ska vara klar till den 15 juni men i praktiken till i mitten av maj. Anna Ulfsdotter Forssell lyssnade på förslaget och lovade att ta med det till utredningen.
SOI:s förslag består av endast elva paragrafer som kompletteras med spelregler.
Bland annat föreslås att den upphandlade enheten ska kunna välja mellan fyra olika metoder:
- En marknadsundersökning genomförs och en leverantör tillfrågas.
- Minst två leverantörer tillfrågas.
- Annonsering sker på den upphandlande myndighetens hemsida eller i allmänt tillgänglig databas.
- Eller så används en annan metod som på ett tillräckligt sätt tillvaratar konkurrensen med hänsyn till upphandlingens värde, aktuell bransch och den upphandlande myndighetens behov.
Föreslaget består av elva punkter och har Danmark som förebild. Där är antalet överklaganden mindre än en tiondedel av antalet i Sverige.
Förslaget från SOI:
1 § Offentliga affärer ska ske utifrån den upphandlande myndighetens eller enhetens behov, för att säkerställa en god ekonomisk hushållning samt för att den upphandlande myndighetens mål ska kunna uppnås.
2 § All upphandling ska ske med beaktande av principerna om icke diskriminering, likabehandling, öppenhet, proportionalitet och ömsesidigt erkännande.
3 § Upphandlingen ska ske så att marknadsmässiga villkor uppnås. Detta innebär att en marknadsundersökning genomförs och en leverantör tillfrågas, eller att minst två leverantörer tillfrågas. Alternativt sker annonsering på den upphandlande myndighetens hemsida eller i allmänt tillgänglig databas. Slutligen får en annan metod användas om den på ett tillräckligt sätt tillvaratar konkurrensen med hänsyn till upphandlingens värde, aktuell bransch och den upphandlande myndighetens behov.
4 § Den upphandlande myndigheten eller enheten ska dokumentera upphandlingen i tillräcklig omfattning för att kunna visa att upphandlingen uppfyller kraven i denna lag.
5 § Den upphandlande myndigheten ska motivera sitt beslut om val av leverantör.
6 § Den upphandlande myndigheten ska besluta om riktlinjer för upphandling enligt denna lag, som beskriver processen för inköp och upphandling, dokumentation och beslutsfattande för upphandling.
7 § Den myndighet som inte har beslutade riktlinjer enligt 6 § ska följa reglerna för upphandling i lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, även om värdet av upphandlingen understiger det tillämpliga tröskelvärdet.
8 § Denna lag är tillämplig om upphandlingens värde, beräknat enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling 5 kap, understiger det tröskelvärde som anges i artikel 4 i direktiv 2014/24/EU eller i beslut eller meddelanden av Europeiska kommissionen enligt artikel 6 i direktivet. Lagen är även tillämplig på de tjänster som anges i Bilaga 2 till lagen (2016:1145) om o entlig upphandling, oavsett värde.
9 § Upphandling enligt denna lag kan överprövas fram till den tidpunkt då kontrakt tecknats enligt de regler som anges i lagen (2016:1145) om offentlig upphandling 20 kap 4-10 §§ samt 20 kap 12 §.
10 § En upphandlande myndighet som inte har följt bestämmelserna i denna lag ska ersätta den skada som därigenom har uppkommit för en leverantör. Rätten till skadestånd inbegriper ersättning till en leverantör som har deltagit i en upphandling för kostnader den har haft för att förbereda anbud och i övrigt delta i upphandlingen, om åsidosättandet av bestämmelserna i denna lag menligt har påverkat leverantörens möjligheter att tilldelas kontraktet.
11 § Talan om skadestånd ska väckas vid allmän domstol inom ett år från den tidpunkt då avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Väcks inte talan i tid, är rätten till skadestånd förlorad.
-Vi vill ha mer konkurrens och inte så många paragrafer att sätta sig in, säger Emma Breheim.
SOI hoppas nu att även civilminister Ardalan Shekarabi ska ta till sig förslaget.
Igen samma sak, lagar för upphandling är krångliga.
Är upphandlare tillräckligt utbildade och kunniga? Tydligen inte.
Sluta klaga på lagarna utan läs och läs för ett lära er.
Lagarna är så pass tydliga att den förenkling som skedde förra året nyttjas knappt. Ett bevis på att lagarna är bättre än de korrigeringar som kommer i efterhand.
Du anser att upphandlingslagarna, fyra stycken med totalt ca 1300 paragrafer, är tydliga och enkla?
Stor humor.
Tror att vårt största problem med upphandling inom offentlig sektor är inte lagen utan ryktet.
Några vanliga fraser:
* Upphandlare är okunniga
* Vinnaren är redan förutbestämd
* Det är alltid lägst pris och ingen kvalitet som gäller
* Etc.
Om SOI och media så som Upphandling24 och Inköpsrådet arbetar med detta istället för att enbart tala juridik så tror jag att många skulle är roligare att jobba med dessa frågor.