Såväl stora svenska industrikoncerner som mindre företag använder nätet för att leta nya leverantörer av exempelvis komponenter, emballage och förbrukningsvaror. Enligt statistiken börjar mellan 60 och 80 procent av alla B2B-inköp idag med en sökning på webben.
För att underlätta detta sökande startade Nordicnet i augusti 2011 en offerttjänst.
– Syftet med vår offerttjänst är att förbättra och förenkla företagens inköpsprocesser genom att förmedla relevanta offerter från det nordiska näringslivets leverantörer, förklarar produktchefen Niklas Hartog.
Niklas Hartog säger att tjänsten fått ett positivt bemötande. I takt med den utvecklats har användningen också ökat:
– Vi ser en trend i att offerttjänsten används i forsknings- och utvecklingsprojekt där företagen saknar redan etablerade kontakter med leverantörer.
Rent praktiskt fungerar det så att Nordicnet manuellt plockar ut det mest relevanta urvalet för att matcha inkomna förfrågningar med rätt leverantörer. I dagsläget finns 120 000 anslutna företag i databasen som är potentiella mottagare av förfrågningar.
Den som gör sökningen får offert från upp till fem företag. Det är möjligt att spärra eventuell nuvarande leverantör från urvalet. Nordicnet betonar att kontaktuppgifter behandlas konfidentiellt.
Nordicnet Offert är kostnadsfri för det företag som begär in offerter. Det krävs heller ingen registrering eller medlemskap.
– Du förbinder dig inte till köp, säger Niklas Hartog som berättar att tjänsten finansieras genom att en avgift tas ut av de företag som får offertförfrågningarna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer