Enligt Bravida värnar företaget ”om alla kundrelationer och om oklarheter uppstår hittar vi lösningar, tillsammans” (saxat ur pressmeddelande igår kväll).
Bravida meddelar nu att man kommer att lämna in en stämningsansökan till Härnösands tingsrätt (förmodligen menas Ångermanlands tingsrätt) mot Örnsköldsviks kommun, som anklagat företaget för fakturafusk.
Kravet på cirka 50 miljoner kronor i skadestånd grundar sig på det som bolaget ser som grundlösa anklagelser och hävda avtal ”utan förvarning”.
Örnsköldsviks kommun polisanmälde bolaget i våras men utan att få gehör från Polisen.
– Kommunen har i denna process fått återkommande besked av rättsliga instanser att det saknas anledning att misstänka brott. Vi är inte förvånade över att myndigheterna landar i dessa bedömningar och det är bra att det nu är definitivt. Som vi tidigare kommunicerat finner vi Örnsköldsviks kommuns agerande i denna process högst anmärkningsvärt. Det är ett beteende som inte anstår professionella parter i ett avtalsförhållande, säger Liselotte Stray, kommunikationschef på Bravida.
Beskedet om att driva process mot Örnsköldsvik kom kvällen före den rättegång som inleds i Malmö idag mot Bravidaanställda för bedrägeri i form av överfakturering av Region Skåne.
Magnus Haglund, kommundirektör i Örnsköldsvik, ser det som att Bravida vill flytta fokus från Malmöprocessen.
– Det är svårt att kommentera själva stämningen innan vi har sett den. Men jag kan förstå att Bravida blir desperata. Det är många kommuner och regioner som just nu granskar det här företaget, så någonting måste de göra, säger Magnus Haglund till allehanda.se
Han ser det som problematiskt att en offentlig aktör anklagas för att skada ett företag.
– En offentlig aktör som handhar skattemedel och som anser att man är utsatt för bedrägeri, måste polisanmäla. Det är inte mitt ansvar hur Bravida och dess aktieägare hanterar de här frågorna, mitt ansvar är att värna skattemedlen i Örnsköldsviks kommun.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer