
– Inköps- och upphandlingsenheten består idag av tio medarbetare och under våren ansluter ytterligare fem personer som ska förstärka ett redan starkt team, säger Malin Andersson.
Hon tillägger:
– Enheten utökas bland annat till att inkludera fyra avtalscontrollers, vilket är ett viktigt kliv för ökad kontroll över Solnas upphandlade verksamheter och för utvecklingen av stadens uppföljningsarbete.
Malin Andersson rekryterades till Solna stad (86 000 invånare) som entreprenadupphandlare 2018 och gick in som tillförordnad inköps- och upphandlingschef förra våren sedan tidigare chefen Linnéa Brinkälv börjat som inköpschef i Nacka kommun.
Under förra året var Malin även fortsatt ansvarig för en upphandlings- och avtalscontrollergrupp inom kommunorganisationen. Sedan årsskiftet är hon ordinarie inköps- och upphandlingschef vid den enhet inom avdelningen för ekonomi och verksamhetsstyrning där inköpsresurserna nu samlats.
– Fokus närmast är att få landa in i ny konstellation, lära känna varandra som nya kollegor samt sätta enhetliga arbetssätt, säger Malin Andersson.
– Vi vill fortsatt utveckla Solnas inköps- och upphandlingsarbete, däribland pågår aktiviteter för att möjliggöra ett kategoribaserat arbetssätt.
Solna stad har även utvecklingen av e-handeln som ett prioriterat område och ser att stora värden kan hämtas genom en fullt ut digitaliserad inköpsprocess.
– Vi har höjt ambitionen för vilka avtal som ska omfattas av stadens e-handelssystem där vi nu jobbar mot att ansluta samtliga av stadens avtal som anses lämpliga, säger Malin Andersson.
Har du någon hjärtefråga inom offentlig upphandling?
– Att skapa största möjliga nytta för våra verksamheter och kommuninvånare – hur kan inköps- och upphandlingsverksamheten optimeras för att bidra till att interna och externa behov tillgodoses? Här handlar det enligt mig bland annat om att tydliggöra inköps-och upphandlingsarbetet som ett strategiskt verktyg för att nå verksamhetsmål och politiska mål.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer