Stockholms läns landsting ska upphandla ambulanshelikoptertjänst för länets invånare. Uppdraget omfattar en helikopter dygnet runt på helårsbasis samt en ”sommarhelikopter” på dagtid mellan den 15 maj och 15 september.
Gustav Ohlén är enhetschef för prehospital vård och medicinsk service på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen vid Stockholms läns landsting. Han säger att ambulanshelikoptern är en viktig länk i den prehospitala vårdkedjan med larm, akut omhändertagande av patienten på plats och transport till rätt vårdinstans:
– Speciellt för de mer svårtillgängliga delarna av länet som till exempel skärgården.
Ambulanshelikoptern ska bemannas med specialistutbildad anestesisjuksköterska och ambulanssjukvårdare samt pilot. Till kraven hör också större utrymme inne i helikoptern än i dagens modell för att öka patientsäkerheten och trygga arbetsmiljön.
När väderförhållanden omöjliggör flygning ska det finnas en traditionell ambulans med samma bemanning som i helikoptern. Medicinskt ledningsansvarig läkare ska finnas.
Intresserade leverantörer kan lämna anbud fram till september. Tilldelningsbeslut väntas i början av 2015 och förväntad start är hösten 2016. Det anbud som kommer att antas är det som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till pris och kvalitet.
Idag sköter Scandinavian Medicopter denna verksamhet med Falck som underleverantör av bilambulansen. Landstinget vill förlänga detta avtal med elva månader fram till och med den 31 oktober 2016.
Under fjolåret kostade ambulanshelikoptertjänsten cirka 51 miljoner kronor. De nya kraven kommer att öka kostnaden med mellan sju miljoner kronor och tio miljoner kronor.
Stockholm behöver större helikopter
En större helikoptermodell med rymligare vårdutrymme. Det står på kravlistan när Stockholms läns landsting upphandlar ambulanshelikoptertjänst.
| 2014-08-04
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer