Sedan årsskiftet är registrerade annonsdatabaser skyldiga att lämna uppgifter om och från annonser om upphandling till Upphandlingsmyndigheten, UHM.
Syftet är att skapa förutsättningar för att ta fram digitalt tillgänglig upphandlingsstatistik av hög kvalitet.
Men en analys som UHM gjort av de uppgifter som hittills kommit in visar på stora brister.
Det saknas efterannonser för 7 av 10 upphandlingar som har annonserats och i många efterannonser saknas det viktiga uppgifter. I hälften av fallen saknas exempelvis uppgifter om antal anbud.
UHM uppmanar nu upphandlande organisationer att efterannonsera sina upphandlingar.
– Det är inte för sent att publicera sin efterannons om man har glömt att göra det tidigare och det är helt avgörande för att vi 2022 ska kunna publicera upphandlingsstatistik av hög kvalitet, säger Andreas Doherty, analytiker på UHM.
UHM efterlyser en nationell annonsstandard som reglerar innehållet och utformningen av annonserna.
Det skulle göra det enklare för annonsdatabaserna att utforma enhetliga annonsformulär så att upphandlande organisationer fyller i uppgifter korrekt och på samma sätt, enligt myndigheten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer