Midsommartrafikanterna kan andas ut. Den tågstrejk som skulle ha ställt till det i Stockholm, Skåne och på västkusten är avblåstst. Medlarnas slutbud i konflikten har accepterats av Seko och Almega Spårtrafikföretagen.
Seko ser uppgörelsen som en stor seger:
– Vi är väldigt stolta över att vi lyckats stoppa avtalsdumpningen och skydda våra medlemmar från försämrade anställningsvillkor vid byte av tågoperatör, säger Janne Rudén, förbundsordförande för Seko.
Lösningen innebär att parterna varje år har möjlighet att säga upp det centrala avtalet.
– I praktiken innebär detta att vi varje år har möjligheten att försvara våra medlemmars villkor med de stridsåtgärder vi bedömer vara lämpliga, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare vid Seko.
Trots att den arbetsgrupp som ska modernisera villkoren i avtalet får ganska kort om tid på sig hoppas Almegas vd Jonas Milton ändå att man ska kunna få fram bra lösningar.
– Efter Sekos och Kommunals hot mot trafiken, som riskerade att allvarligt drabba tredje man, har nu spårtrafikföretagen tagit sitt ansvar och gått Seko till mötes på flera områden.
– Vi önskar nu att även Kommunal tar sitt ansvar och skriver på det medlarbud som accepterades av Bussarbetsgivarna, avslutar Jonas Milton.
Busstrejken bröt ut natten till onsdag och har ställt till det rejält i Stockholms län och Umeå.
Även Kommunal protesterar mot de entreprenörsbyten som är så vanliga i busstrafiken där personalen inte automatiskt följer med vid bytet. De kan få försämrade lönevillkor och i värsta fall helt förlora sitt arbete.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer