-En stor stund för Örebro och en grundläggande anpassning till en växande stad där vi räknar med omkring 35 procent fler transporter jämfört med idag, säger socialdemokratiska kommunalrådet Ullis Sandberg.
I fullmäktigedebatten tidigare i veckan sade kommunpolitikerna ja till ett första stag i samverkan med Region Örebro där kommunen investerar omkring 200 miljoner kronor för att anpassa stadsmiljöer till BRT-trafik.
Men helt klart våndas kommunpolitikerna över hur framtida stadstrafik bör utformas. Liberalerna och Sverigedemokraterna går emot BRT-planerna.
-En viktig del är kostnaderna där kommunen planerat utifrån gamla, felaktiga prognoser och det kan i slutändan hamna om en kostnad på omkring en miljard kronor. Pengarna behöver istället förstärka befintlig kollektivtrafik, anser Patrik Jämtvall, Liberalerna.
Om fem år kan den första BRT-linjen i Örebro stå klar och från ansvariga parter – kommun och region – används liknelsen ”spårvagn på hjul”.
Begreppet stombussar vill man helst undvika för att markera att det handlar om bussar som kan använda egna trafikkorridorer och som ska gå med hög turtäthet.
-Vi ska nå till att resenärerna inte behöver tänka på tidtabellen utan bara går dit och åker. Restiderna kan genom BRT kortas med 30 procent och vi behöver nya lösningar i en snabbt växande stad där vi fått skriva upp befolkningsprognoserna och där vi nu ser möjligheter att öka till 220 000 örebroare om 20 år, säger Ullis Sandberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer