Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Superbussar väcker debatt

Nyttan och kostnaderna står i fokus när snabbväxande stora städer bestämmer inriktningen för framtidens kollektivtrafik. Örebro kommun har tagit ett stort steg mot en satsning på ”superbussar” – Bus rapid transit, BRT.

| 2020-02-28
Kommunalrådet Ullis Sandberg. Foto: Socialdemokraterna i Örebro.

-En stor stund för Örebro och en grundläggande anpassning till en växande stad där vi räknar med omkring 35 procent fler transporter jämfört med idag,  säger socialdemokratiska kommunalrådet Ullis Sandberg.

I fullmäktigedebatten tidigare i veckan sade kommunpolitikerna ja till ett första stag  i samverkan med Region Örebro där kommunen investerar omkring 200 miljoner kronor för att anpassa stadsmiljöer till BRT-trafik.

Men helt klart våndas kommunpolitikerna över hur framtida stadstrafik bör utformas. Liberalerna och Sverigedemokraterna går emot BRT-planerna.

-En viktig del är kostnaderna där kommunen planerat utifrån gamla, felaktiga prognoser och det kan i slutändan hamna om en kostnad på omkring en miljard kronor. Pengarna behöver istället förstärka befintlig kollektivtrafik, anser Patrik Jämtvall, Liberalerna.

Om fem år kan den första BRT-linjen i Örebro stå klar och från ansvariga parter – kommun och region – används liknelsen ”spårvagn på hjul”.

Begreppet stombussar vill man helst undvika för att markera att det handlar om bussar som kan använda egna trafikkorridorer och som ska gå med hög turtäthet.

-Vi ska nå till att resenärerna inte behöver tänka på tidtabellen utan bara går dit och åker. Restiderna kan genom BRT kortas med 30 procent och vi behöver nya lösningar i en snabbt växande stad där vi fått skriva upp befolkningsprognoserna och där vi nu ser möjligheter att öka till 220 000 örebroare om 20 år, säger Ullis Sandberg.

Läs mer: Bus rapid transitÖrebro Kommun

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Miljardaffär under radarn
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Belönas för sin kravställning
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta

Läsarnas åsikter

Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari FULLBOKAD
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026