Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Svenska efterannonser efterlyses

Juridisk krönikaEU-kommissionen har publicerat resultaten av Single Market Scoreboard för offentlig upphandling inom EU 2016. I rapporten redovisas en rankning av hur väl upphandlingar hanterats i medlemsstaterna under 2016 fördelat på nio nyckelindikatorer. Sverige uppvisar förhållandevis goda resultat, skriver Anna Ulfsdotter Forssell och Mikaela Johansson, Delphi.

| 2017-10-03

Glädjande nog uppvisar Sverige förhållandevis goda resultat, med ett totalresultat på över 90 procent. Enligt den beräkningsmodell som tillämpas anses alltså svenska offentliga inköpare överlag få valuta för spenderade pengar. Detta är en mycket intressant läsning som alla borde ta del av. Inköpsrådet har nyligen skrivit om rapporten.

På nyckelområdena One Bidder, No Calls for Bids och Publication Rate, vilka alla tillmäts en större vikt i utvärderingen, uppnår Sverige antingen omdömet Average eller Satisfactory, och man får godkänt vad gäller områdena Award Criteria och Decision Speed.

Sammantaget markerar EU-kommissionen Sverige som ett ”grönt land”, det vill säga Satisfactory eller tillfredsställande. Noteras kan att även de övriga nordiska länderna är gröna liksom bland andra Frankrike, UK och Polen. Det sagda innebär dock inte att vi kan luta oss tillbaka och bara glädjas åt resultatet. Det finns nämligen potential till förbättringar.

Konkurrensverket har länge påtalat att svenska upphandlande myndigheter uppvisar brister när det kommer till efterannonsering av genomförda upphandlingar, och det är något som även visar sig i EU-kommissionens sammanställning.

På områdena Missing Values, Missing Calls for Bids och Missing Registration Numbers får Sverige nämligen omdömet Unsatisfactory, alltså otillfredsställande. EU-kommissionen har i sin utvärdering visserligen tillmätt dessa indikatorer en betydligt lägre vikt, men likväl understryker EU-kommissionen betydelsen av att offentliga inköpare delger information om sina upphandlingar. På så sätt säkerställs transparens för leverantörer kring vad som upphandlas och insyn för medborgarna om hur offentliga medel spenderas.

Efterannonseringen möjliggör också sammanställande av statistiskt underlag för tillsynsmyndigheter, utredare, forskare och journalister. Betydelsen av tillförlitlig statistik kan inte nog understrykas.

Konkurrensverket publicerade i maj år 2017 en tillsynsrapport kring efterannonsering hos 19 av de mest aktiva upphandlande myndigheterna (Tillsyn av efterannonsering, rapport 2017:6). I rapporten finns en intressant tabell som visar att endast nio procent av efterannonserna i Sverige har uppgift om värde. Detta ska jämföras med motsvarande siffra för sju andra EU-länder, däribland vårt grannland Finland, som anges vara 100 procent.

Konkurrensverket fann alltså att efterannonsering inte bara uteblivit helt och hållet i många fall, utan även att de annonser som publicerats allt för ofta saknar uppgifter om de tilldelade kontraktens värde. Olika tänkbara orsaker som framkom var bristfälliga rutiner hos de upphandlande myndigheterna, med personberoende och oklar ansvarsfördelning, samt okunskap om vad reglerna kräver och hur kontraktsvärdet ska beräknas. De upphandlande myndigheterna anförde även att det inte ges tydligt stöd i de e-system som används och att det råder oklarhet kring vilken publicering som automatiskt återges därifrån.

Så vad säger då LOU? Enligt 10 kap. 4 § Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling är tidsfristen för att efterannonsera 30 dagar efter det att avtalet/ramavtalet ingicks. Notera de två skillnaderna gentemot 7 kap. 3 § i 2007 års LOU – där fristen var 48 dagar och räknas från det att kontraktet tilldelas, eller från ingåendet när det gäller ramavtal.

Samma tidsfrister, det vill säga 30 dagar, gäller enligt 10 kap. 5 § Lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF, att jämföras med de två månader som stipuleras i 2007 års LUF. I övrigt ger lagen faktiskt inte särskilt mycket ledning om vad en efterannons innebär eller vad den ska innehålla.

I stället framgår detta av bilagor till direktiven (där de kallas ”meddelanden om tilldelning av kontrakt”); för LOU – bilaga V, del D i direktiv EU/2014/EU, för LUF – bilaga XII till direktiv 2014/25/EU.

Efterannonsering ska ske vid alla direktivstyrda upphandlingar, och publiceras i databasen Tenders Electronic Daily, TED. Mycket intressant i sammanhanget är dock att det tycks finnas anledning att misstänka att ett fel i TED, som gäller kopplingen mellan annonser, delvis kan ligga bakom den nedslående statistiken för efterannonsering. Exempelvis har Trafikverket i samband med Konkurrensverkets granskning påvisat fall där verket faktiskt har efterannonserat korrekt, men detta inte har synts i TED.

I och för sig torde väl i så fall det samma kunna gälla även för andra efterannonser i EU, varför det faktum att Sverige särskiljer sig, knappast enbart kan förklaras med systemfel – utan även på bristande rapportering. Likväl är dessa indikationer allvarliga och bör undersökas närmare, inte minst som det skulle kunna få processuella följder om efterannonseringen kan ifrågasättas.

Enligt 20 kap. 17 § andra stycket första punkten LOU respektive LUF medför ju nämligen korrekt efterannonsering en avsevärd förkortning av tidsfristen för ansökan om överprövning av avtalets giltighet (från sex månader från det att avtalet slöts till 30 dagar från det att EU-kommissionen har publicerat annonsen).

Det sistnämnda förhållandet, att tidsfristen för överprövning av avtalets giltighet i tillämpliga fall förkortas, är för övrigt något som i ytterligare utsträckning borde uppmuntra upphandlande myndigheter att iaktta annonseringsskyldigheten.

Regleringen påminner ju också om anledningen till kravet på efterannonsering – att leverantörer som får möjlighet att ta del av information om aktuella upphandlingar lättare kan tillvarata sin rätt.

 

 

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Råd och skratt för vinnande anbud

Inspiration, kunskap, tips, erfarenhetsutbyte, skratt och nätverkande. Det får medlemmarna i Upphandling 24:s digitala anbudsnätverk för leverantörer som vill lära mer om och komma vidare i upphandlingsarbetet.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »