Enligt EU-regler är det bara tillåtet för staten att upphandla flygtrafik och då bara på sträckor som om omfattas av trafikplikt. Till skillnad från övriga Europa har Sverige ett omfattande kommunalt självstyre som EU haft svårt att hantera i vissa frågor, som bland annat flygtrafik.
Flygtorget berättar nu att EU-kommissionen bestämt sig för att granska det avtal som Karlstads kommun tecknat efter att ha upphandlat flygtrafik till Frankfurt, ett av Europas största flygnav. Även liknande upphandlingar som gjorts i Örebro och Jönköping ska granskas. Ett eventuellt förbud skulle slå hårt mot dessa flygplatser.
Sverige har också hamnat på EU:s “svarta lista” tillsammans med länder som Italien, Rumänien och Tyskland i ett annat avseende. I Sveriges fall är anledningen att det finns blandat ägande, i form av statligt, kommunalt och privat ägande.
– Det gör att det inte finns någon samlad part när EU ska kontakta flygplatssverige. En stor statlig aktör och närmare 30 enskilda aktörer. Vi har i flera år vädjat om att staten ska vara den som samlar ansvaret men de har hittills vägrat och hänvisar till att att det är just enskilda kommunerna som äger flygplatserna, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser till Flygtorget.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer