Intresseorganisationen Företagarna har granskat 285 upphandlingar där statliga Svevia, som är Trafikverkets största leverantör, deltog under åren 2013-2018.
Granskningen visar på oförklarliga underprissättningar hos Svevia, enligt Företagarna.
– Detta i kombination med att Svevias division Anläggning visar minusresultat fyra av de fem granskade åren tyder på att det finns en osund konkurrenssituation, säger Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling och konkurrens.
Snittavvikelsen mellan Svevia och första förlorande anbud på de tio största affärerna är drygt 13 procent, och 23 procent på samtliga anbud som Företagarna har granskat.
Den största avvikelsen innebar att Svevia vann med ett anbud på 262 miljoner kronor och närmsta konkurrent förlorande med sitt anbud på 461 miljoner kronor, en skillnad på 75 procent.
− Statliga bolag ska inte bedriva en expansiv strategi och ta marknadsandelar på en fungerande marknad. En ökad marknadskoncentration riskerar att slå ut småföretag. Därför bör statliga bolag som inte har ett samhällsuppdrag få tydligare och striktare ramar, säger Magnus Johansson.
Men Svevias vd Anders Gustafsson ger inte mycket för granskningen.
I en intervju i Dagens Industri säger han att kopplingen mellan nivån på Svevias anbud och lönsamhetsproblemen i bolagets anläggningsdivision är helt felaktig. Han ser inte heller att Svevia dumpar priser med låga anbud.
– För att vinna anbud måste vi vara lägst, säger Anders Gustafsson till tidningen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer