-Det är fyra avdelningar inom verksamheten och upphandling är en av dem tillsammans med måltidservice, städservice och service. Det ska bli fantastiskt roligt och spännande att få leda en sådan viktig verksamhet, säger Susanne Afzelius, som nu har stadsdirektören i Uppsala som sin närmaste chef.
Hon började nya jobbet 1 januari och dubblerar tills vidare med fortsatt ansvar som upphandlingschef tills en ersättare har rekryterats.
En omställning är storleken på verksamheterna – från upphandlingsavdelningens 29 anställda till ett betydligt bredare ansvarsområde där enbart kökspersonalen består av flera hundra anställda och dagligen förser skolor och äldreboenden med 45 000 måltider
-Det blir förstås spännande och annorlunda att jobba i en verksamhet med flera chefsled och totalt runt 45 chefer. Sedan något år tillbaka har dock även upphandlingsavdelningen infört ett chefsled där jag i min roll varit chef för två enhetschefer samt stödfunktioner som exempelvis avtalscontroller och e-handelssamordnare.
Vad är viktigast första tiden som verksamhetschef?
-Att sätta mig in i verksamheten ordentligt, lyssna av vad medarbetare och chefer har för synpunkter och få en bild av vad som fungerar bra och mindre bra. Det blir förstås lite svårare när man sitter hemma och jobbar digitalt, men det är bara att rätta sig efter läget under pandemin.
Susanne Afzelius tycker att Uppsala stads upphandling synliggjorts på ett helt annat sätt de senaste åren.
-En chefskollega sammanfattade det på ett bra sätt för mig om att man för några år sedan mest såg oss som en funktion som man ville runda, men numera efterfrågar oss som en resurs för att nå uppsatta mål.
-Vi har lagt mycket kraft på utvecklingsarbete, både internt inom kommunorganisationen och extern mot leverantörsmarknaden, och därför var det väldigt glädjande med den interna Nöjd kund index-mätning som kom före jul. Upphandling fick ett snittbetyg på 4,37 med 5 som högsta poäng, en ökning från föregående års 4,19 som redan då var ett riktigt bra betyg.
Externt finns mer att jobba med, tillägger Susanne Afzelius.
-Under det senaste året har upphandlingsavdelningens personal gått utbildning inom service, kommunikation och bemötande. Vi har även fått individuell coaching i de delarna och kunnat se att betygen ökat något i externa mätningar. Det ska bli intressant att följa vilken ytterligare effekt vi kan få i kommande index.
Översyn av upphandlingsmallar och stärkt beställarkompetens är viktiga delar för att stärka banden till leverantörsmarknaden.
-Leverantörer ska enklare kunna förstå vilka behov vi har och vilka krav vi ställer. Vi vill jobba ännu mer mot marknaden för att lyssna in synpunkter och få ytterligare ökat fokus på dialog.
Susanne Afzelius var under fyra år inköpschef för SLU innan tjänsten som upphandlingschef för Uppsala stad. Hon är utbildad civilingenjör.
-Första jobbet efter examen handlade om forskning och utveckling på ett läkemedelsföretag så jag har verkligen kommit in på helt andra banor än mina kursare, säger Susanne Afzelius.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer