-Det första vi ska göra är att samla inköpsverksamheten, det ska inte vara utspritt. Vi måste få en samsyn och styra upp vilka som för göra inköp för vilka belopp. Gör vi det här rätt kan vi spara skattepengar på riktigt, säger Peter Arnesson, förvaltningschef på Kalmar kommuns serviceförvaltning, till Barometern.
Beslut har nu fattats i kommunstyrelsen om att skapa en samlad inköpsorganisation och det återstår endast ett formellt fullmäktigebeslut innan det är helt klart med en ny organisation från årsskiftet.
Inriktningen grundar sig på en extern granskning, som i stora stycken dömer ut kommunens inköp med fokus i huvudsak på systemfel än upphandlingsenhetens sätt att arbeta.
Fram till början av förra året tillhörde enheter annars serviceförvaltningen. Sedan blev det en placering inom kommunledningskontoret där politisk markering anges som en av orsakerna.
Totalt arbetar nio personer på upphandlingsenheten, varav sex upphandlare.
Analysföretaget Prosourcia ger i sin rapport en nedslående bild av hur Kalmar kommun hanterar sina inköp.
Hög arbetsbelastning med runt 50 upphandlingar i kö i väntan på handläggning, otydlig ansvarsfördelning och bristande prioriteringar nämns som några svagheter.
Förutom organisationsflytten ska ansvar för avrop och beställningar stramas upp och upphandlingsenheten ges en bredare kompetens.
Totalt inköpsvärde är ungefär en miljard kronor per år och Prosocurcia anger en besparingspotential på minst 20 miljoner kronor om Kalmar kommun lyckas genomföra förändringarna och skapa en mer proaktiv inköpsprocess.
Är det verkligen rimligt att de “bara” ska göra en besparing på 2% med en sådan positionsförflyttning?