Stockholms läns landsting förlänger i åtta år med MTR. Det Hongkongbaserade företaget kommer att få driva tunnelbanan i Stockholm under hela den återstående avtalstiden fram till november år 2023.
Landstingets trafiknämnd har beslutat att följa trafikförvaltningens rekommendation om en avtalsförlängning.
– Att inte behöva göra en helt ny upphandling av tunnelbanetrafiken sparar både tid och pengar för resenärer och skattebetalare, sägerKristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Under MTR:s första sex år med tunnelbanan har punktligheten gått upp till att tangera 97 procent. Nöjdheten bland resenärerna har ökat avsevärt.
– Nästa steg blir att arbeta vidare tillsammans med MTR inför inköp av nya tåg, införande av nytt signalsystem och utbyggnaden av en helt ny tunnelbanelinje under de kommande åren.
MTR ska inom ramen för uppdragsförlängningen arbeta tillsammans med trafikförvaltningen för att hantera den utökade trafiken som följer på utbyggnaden av tunnelbanan. Dessutom ska hela röda linjen uppgraderas.
MTR:s Sverige-vd Peter Viinapuu är stolt över förtroendet:
– Tunnelbanan har aldrig varit så punktlig och välstädad som den är idag och vi jobbar hela tiden för att bli bättre.
MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Företaget är ett av världens största inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur med en omsättning på cirka 48 miljarder kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer