Miljardbygget av den nya motorvägen Förbifart Stockholm har drabbats av allvarliga arbetsmiljöproblem. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.
Rapporter från Arbetsmiljöverket pekar ut stora brister hos entreprenören Lovön Samverkans AB, bland annat inom sprängsäkerhet.
Trafikverkets projektledare Ulrika Hamberg bekräftar Arbetsmiljöverkets bild.
– Vi är väldigt besvikna på vår entreprenör och också oroade, säger hon till Arbetet.
Enligt kontraktet saknas dock vitesmöjligheter om leverantören missköter arbetsmiljöarbetet.
– Nej, tyvärr är det så att vi inte har några viten i kontrakten. Så har Trafikverket valt att jobba i de här kontrakten vi har på Lovön.
Därmed saknas påtryckningsmedel när leverantören missköter arbetsmiljöarbetet.
– Det är svårt för oss som beställare. Vi kan inte gå in och göra arbetet åt dem utan vi måste försöka få dem att själva ta itu med det, säger hon till Arbetet.
Enligt Arbetsmiljöverkets incidentrapport finns farhågor om att man inte säkrar berget med betong efter sprängningarna.
Men trots risken för allvarliga olyckor och dödsfall kan Trafikverket alltså inte stoppa leverantörens arbete.
– Vi har små möjligheter att med stöd i kontraktet gå in och stoppa dem. Men däremot kan jag stoppa mina egna medarbetare. Och om mina medarbetare inte går ner i tunneln, då kan inte entreprenören driva vidare arbetet. Men sen är det ju så att de ibland ändå driver arbetet vidare, säger Ulrika Hamberg till Arbetet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer