Beslutet gäller förstärkningar av Götatunneln där Trafikverket häver avtalet med NCC.
– Entreprenören meddelade väldigt sent att det skulle bli en försening. Då valde vi att inte gå vidare med den entreprenören helt enkelt. Vi är inte så nöjda att man kommer så sent med ett sådant besked, säger Joakim Jonsson, miljö- och teknikchef för Västlänken, till Göteborgs Posten (GP)
NCC har hunnit göra klart förstärkningsarbeten i ett av tunnelrören för biltrafik och nu tillkommer ett pusslande med att färdigställa rör två med annan entreprenör utan att störa övriga delprojekt.
Men Trafikverket tror inte att tidsplanen rubbas.
– Min bedömning är absolut att det kan göras snabbare än det NCC sa. Vi ska klara av att göra det på tre månader, helst ännu kortare. Vi tittar också på alternativet att ha dubbelriktad trafik i ett rör eller att man bara stänger av vissa filer i tunnelrören, säger Joakim Jonsson till GP.
NCC:s affärschef Richard Thorpö medger att Götatunnelndelen var mer komplicerat än beräknat:
-Det innebar att vi inte kunde hinna med bägge rören inom den korta entreprenadtid som var. Därför gjorde vi bara ena röret.
Västlänken har beräknad trafikstart 2026 och består av åtta kilometer järnväg, varav merparten i tunnel under centrala Göteborg. Hela satsningen är kostnadsberäknad till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
NCC har fortfarande en nyckelroll i projektet som ansvarig för deletapp Centralen, värt 4,7 miljarder kronor, och som hälftenägare i ett konsortium som ska bygga deletapp Korsvägen (bilden) värt 3,8 miljarder kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer