Den gemensamma upphandlingsnämnden håller på att avvecklas och respektive kommuner bygger upp en egen inköpsorganisation efter ett samarbete inom Upphandling Södertörn under drygt tio år.
Haninges moderatledda kommunledning menar att ”grannsamverkan” hämmat de kommunala inköpen.
– Kommunens förvaltningar blir inte på topp i sina beställningar utan lutar sig emot att de finns en gemensam nämnd och organisation som ska ta hand om allting, säger kommunstyrelseordförande Sven Gustafsson.
– De dritfsfördelar som förmodligen var grunden för att skapa nämnden har vi inte sett. Det går alldeles utmärkt att upphandla gemensamt mellan kommuner ändå och det har faktiskt gjorts mellan Upphandling Södertörn och kommuner utanför. Så vi har inte sett rationella skäl för att behålla nämnden.
Sven Gustafsson ser också större möjligheter att arbeta ”näringlivsvänligt” med en helt egen organisation.
Ett uppstartsmöte hölls nyligen för en process där Upphandling Södertörn stöps om till Haninges nya inköpsorganisation.
– Nu ändrar vi reglementen, lägger upphandling på kommunstyrelseförvaltningsnivå och förklarar i riktlinjer hur vi vill ha det från politiskt håll. Vi vill att förvaltningarna ska ta mer ansvar för sina inköp och även styra så att vi stödjer de lokala näringslivet och små och medelstora företag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer