– Det är ingen hemlighet att vi har haft en tuff start i Uppland där den extrema förarbristen har påverkat oss. Vi uppskattar den goda dialogen med såväl UL som våra förare och vi har tillsammans arbetat fram en rad insatser under 2023 som ska generera en stabilare leverans, säger Richard Kirchner, produktionsdirektör på Keolis.
Keolis tog över regionbusstrafiken i Uppsala – som drivs under varumärket UL – i juli 2022.
Den tidigare operatören Nobina har krävt att regionen säger upp avtalet med Keolis och upphandlar trafiken på nytt efter problem med inställda turer.
Ansvarig politiker inom Region Uppsala, Cecilia Linder, har kommenterat Nobinas agerande mot en leverantör som ”lite karaktär av en krigsförklaring”.
För Bussmagasinet har hon även förklarat att det inte är aktuellt att säga upp avtalet:
– Vi är ju bara inne på andra året på det tioåriga avtalet. Det är inte ovanligt med problem i inledningen till en avtalsperiod. Även om Keolis ännu inte når kravet på 99,8 procents genomförande ligger man nära. Och Keolis arbetar med såväl förarbristen som med de fordonsproblem man haft. Det är viktigt att företaget blir bättre på leveransen.
I ett pressmeddelande medger Keolis att andelen inställa bussturer i Uppsalatrafiken var högre ”än vad som kan anses vara normalt” under 2023.
Företaget pekar på ett branschproblem med förarbrist som grundorsak. Men under 2024 tror Keolis på en vändning efter att ha rekryterat omkring 150 bussförare och genomfört satsningar som betald utbildning och bättre villkor för personalen, bland annat gällande scheman.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer