-Det handlar dels om vår egen attraktionskraft för att kunna erbjuda kunder hållbara person- och godstransporter, dels om att ta ansvar för att nå nationella miljömål, säger Mats Portinson, infrastrukturchef vid Inlandsbanan AB, som ägs av 19 kommuner från Kristinehamn till Gällivare längs bansträckningen.
Inriktningen är att ha fossilfri trafik redan nästa år genom övergång till fossilfri diesel, HVO. I nuläget drivs fordonen på banan – som saknar elektrifiering – med fossiel diesel som kräver en årlig förbrukning på cirka 500 kubikmeter.
En omställning till HVO kan sänka CO2-utsläppen med 1,4 miljoner ton per år. En första tankanläggning har installerats i Östersund med Energifabriken som leverantör av både anläggningen och drivmedel.
Höstens upphandling ska täcka hela banans behov av HVO med tankanläggningar i Mora, Sveg, Hoting, Storuman och Arvidsjaur.
Längs banan bedrivs godstrafik och sommartid även persontrafik med i år omkring 15 000 resenärer, en 50-procenting ökning sedan 2016.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer