Redan idag krävs att personbilar som myndigheter under regeringen köper eller leasar ska vara miljöbilar. I en ny lagrådsremiss skärps kraven vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster.
Enligt den nya lagen, som föreslås träda i kraft den 1 juli, ska energi- och miljöpåverkan vid drift under bilens hela användningstid ligga till grund för inköpsbeslutet. Driftskostnaderna
för energianvändning och utsläpp av koldioxid, kväveoxider, icke-metankolväten och partiklar ska omvandlas till ett belopp i pengar.
Bestämmelserna gäller också vid köp av persontransporttjänster som tillhandahålls av ett kollektivtrafikföretag inom ramen för ett avtal om allmän trafik. Däremot undantas specialfordon som är konstruerade och tillverkade för användning av försvar, räddningstjänst och ordningsmakt. Fordon som uteslutande används inom inhägnade järnvägs-, industri- och tävlingsområden är också undantagna.
Lagen bygger på Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/33/EG om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon. Offentliga organ inom EU upphandlar varje år ungefär 110 000 personbilar, 110 000 lätta nyttofordon, 35 000 lastbilar och 17 000 bussar. Det motsvarar en marknadsandel på strax under 1 procent för personbilar, cirka 6 procent för lätta och tunga lastbilar och ungefär 33 procent för bussar.
Tanken är att offentlig upphandling ska driva på framtagande och användning av mer miljöanpassad och säkrare teknik. Lagen hindrar ingen att ställa andra eller mer långtgående krav.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer