Göteborgs stad köper tjänster för stora belopp från det hälftenägda bolaget Göteborg & Co Träffpunkt AB. Bolaget ägs av bland annat staden och privata intressen med syfte att främja besöksnäringen i Göteborgsregionen.
Enligt den utredning som gjorts av den näringslivet närstående expertgruppen Konkurrenskommissionen gör kommunen inköp från bolaget för i genomsnitt omkring 150 miljoner kronor per år. Detta i strid med upphandlingsreglerna.
Per-Arne Sundbom, ledamot i Konkurrenskommissionen, konstaterar att ingen annonserad upphandling har gjorts enligt upphandlingsreglerna:
– Genom att staden satte konkurrensen ur spel mellan leverantörerna vid inköpen kan effekten bli dålig tjänstekvalitet och höga priser till nackdel för skattebetalarna.
Göteborgs stad beskriver betalningarna till bolaget som uppdragsersättning, det vill säga i praktiken ett bidrag. Konkurrenskommissionen noterar dock att bolagets fakturor har påförts moms, vilket gäller vid just sälj- eller köptransaktioner.
Enligt Per-Arne Sundbom kan det påstådda anslaget/bidraget strida mot såväl EU:s statsstödsbestämmelser som kommunallagens förbud mot stöd till enskild näringsidkare.
– Till detta kommer att Göteborgs stad kan få betala en upphandlingsskadeavgift på uppemot tio miljoner kronor.
Turistpengar utan konkurrens
Göteborg stad köper marknadsföringstjänster i strid med upphandlingslagen. Enligt Konkurrenskommissionen handlar det om betydande inköp - för hundratals miljoner kronor.
| 2014-08-29
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer