Den 7 december i fjol var det anbudsöppning i Härjedalens kommuns upphandling av mottagarservice i skidparadiset Lofsdalen. I protokollet noteras två anbud, från Lofsdalens fjällanläggningar samt Franks skoter och transport.
Några dagar senare, den 11 december, kom tilldelningsbeslutet. Det blev Destination Lofsdalen som fick uppdrag att sköta turistbyråverksamheten.
En otillåten direktupphandling menar Lofsdalens turistförening som samarbetade med Franks. Eftersom avtalet tecknats med ett företag som inte finns med i anbudsöppningsprotokollet anser föreningen att upphandlingen måste ogiltigförklaras.
– En ren teknikalitet, säger Peter Berglöf, upphandlare vid Östersunds kommun som rent praktiskt skötte upphandlingen, till Tidningen Härjedalen.
Den som lämnade Destination Lofsdalens anbud gjorde det på ett konto som vederbörande tidigare hade skapat för Lofsdalens fjällanläggningar. Att ett företag på detta sätt kunde logga in och lämna anbud för ett annat accepteras av förvaltningsrätten – dit turistföreningen överklagat.
Efter det att tidningen uppmärksammat ärendet begärde upphandlingskontoret in en fullmakt som visar att Lofsdalens fjällanläggningar får lämna anbud för Destination Lofsdalen. Den fullmakten är daterad en månad efter anbudslämning.
– Upphandlingen har inte skötts på ett korrekt sätt och vi överväger att gå vidare till kammarrätten, säger Kristina Nordlund, styrelseledamot i turistföreningen.
Anledningen till att styrelsen funderar i dessa banor är att turistföreningen lidit ekonomisk skada av upphandlingen. Det handlar om utebliven försäljning av bland annat kartor och vykort, båthyra och minigolf.
– Vi är också kritiska mot att kommunen inte bättre följer upp hur Destination Loftsdalen följer det avtal som ingåtts.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer