– Vi vill informera om kommunens planerade upphandlingar i god tid för att ge intresserade företag bättre möjligheter att förbereda sig och delta, säger Linda Josefsson, inköpschef i Partille kommun.
Upphandlingsplanen finns på kommunens webbplats och uppdateras kontinuerligt.
Under 2025 omfattar kommunens upphandlingar bland annat olika tekniska projekt, digitala lösningar, skolskjuts och städtjänster.
Partille kommun (gränsade till Göteborg med 41 100 invånare) ser upphandlingsplanen som en viktig del av kommunens arbete med att skapa en hållbar och fungerande inköpsstruktur.
Förhoppningen är att det lokala näringslivet ska se nya affärsmöjligheter.
– Det är bra att vi nu har en tydlig plan, eftersom det gör det enklare för våra lokala företag att delta i kommunens upphandlingar. Vi jobbar aktivt med att förbättra vår dialog med branscher som har företag som kan leverera det kommunen behöver, säger Marith Hesse, moderat kommunstyrelseordförande, i ett pressmeddelande.
En annan leverantörsvänlig åtgärd är att ställa skarpa krav vid upphandlingen av upphandlingsverktyg/registrerad annonsdatabas på att det ska vara helt kostnadsfritt för leverantörer att lämna anbud i era upphandlingar (inkl. obegränsat antal konton och inloggningar). Gör man inte det kan era leverantörer åka på att betala flera miljoner kronor per år bara för rätten att lämna anbud i era upphandlingar. När den offentliga affären har en så pass saftig inträdesbiljett är det inte konstigt att konkurrensen försvagas.