Hösten 2020 förlängde Skånetrafiken ett fyraårigt avtal kring färdtjänst med ytterligare ett år utan upphandling.
Enligt Skånetrafiken berodde förlängningen på oförutsedda omständigheter som coronapandemin hade fört med sig våren 2020.
Enligt Konkurrensverket borde dock en ny upphandling ha genomförts. Någon synnerlig brådska förelåg inte.
Förlängningen undertecknades först i november 2020 och omfattade en avtalsperiod som skulle påbörjas nära två år framåt i tiden.
Det ursprungliga avtalet gällde nämligen till sista januari 2022, och förlängdes alltså till sista januari 2023.
– Pandemin och dess konsekvenser är förstås omständigheter som ingen kunde förutse. Att ha framförhållning när man upphandlar är viktigt men det måste göras på ett sätt som är förenligt med regelverket, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
Konkurrensverket vänder sig till Förvaltningsrätten i Malmö och yrkar i sin ansökan att Region Skåne ska betala sju miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer