Upplägget är unikt, enligt Trafikverket, med ett särskilt konstprogram som parterna enats om som en form av röd tråd får kommande konstnärliga gestaltningar och reglering av ansvar och former för upphandling.
– Ett samlat grepp kring konst av detta slag och storlek är unikt i Sverige, säger Peter Lundström, projektledare för konstprogrammet.
Samarbetet täcker den första av två deletapper av järnvägsinvesteringen där kustbanan nu börjat byggas från Umeå och norrut.
Umeå, Robertsfors och Skellefteå är de tre kommunerna i Västerbotten som samverkar med Trafikverket om konstprogrammet och tillhörande upphandlingar.
Varje enskilt projekt efter banan finansieras och upphandlas av respektive huvudman med exempelvis konstprojekt vid resecentra, stationer, perronger och passager.
Målet är att ett projekts huvudman ska samverka med övriga parter som bland annat kan delta som observatörer i projektgruppen.
Första objektet är regionaltågsstationen i Sävar, norr om Umeå, med Trafikverket som beställare av konsten och där Umeå kommun finns representerat i projektgruppen.
Uppdraget har utlysts som en öppen inbjudan fram till 29 augusti med inriktningen att tre skissförslag ska gå vidare till en jurybedömning .
Norrbotiabanan är en 27 mil lång järnväg efter kusten mellan Umeå och Luleå, som beräknas kosta 40 miljarder kronor (2021 års prisnivå).
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer