Värmlandstrafik går ut i en stor upphandling av busstrafik för 3,5 miljarder kronor. Även om anbuden ska vara inne till sommaren sker trafikstart för de tio år långa uppdragen först i december nästa år.
– Kollektivtrafiken måste vara ett vasst verktyg i samhällsutvecklingen och då krävs det långsiktighet och god planering, säger Lars Bull, vd för Värmlandstrafik.
Trafiken upphandlas i 24 olika trafikområden, vilket är färre än tidigare. Lars Bull menar att färre kontraktsområden ger en stabilare verksamhet med bättre förutsättningar för kvalitetsutveckling, miljöhänsyn och flexibilitet.
– Fordonsanvändningen blir mer rationell, vilket bör ge bättre ekonomi åt både beställare och leverantör.
Värmlandstrafik kommer att inta en mer aktiv roll när det gäller de depåer där bussar ställs upp, tankas, servas och underhålls. Syftet är att skapa konkurrensneutralitet och långsiktiga satsningar.
– Det är svårt för ett trafikföretag som får ett tioårigt avtal att skapa långsiktiga depålösningar på egen hand. Anläggningarna ska däremot drivas och bekostas av trafikföretagen, men de långsiktiga hyresavtalen och investeringarna ska styras av samhället.
Trafiken ska bedrivas med nya lågentréfordon av olika storlek. Alla fordon blir därmed anpassade för personer med funktionsnedsättningar inom rörelse, syn och hörsel. En effekt av detta krav blir att bussgods försvinner.
Satsningen på fossilfritt bränsle fortsätter. Minst 30 procent av produktionen ska vid utgången av 2015 ske med fossilfritt bränsle.
I sommar ska anbuden vara inne. Efter kontraktsteckning i höst kan planeringen inför ny trafikstart påbörjas. Vid tidtabellsskiftet i december 2014 tar de entreprenörer som vinner trafiken över.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer