Svenska institutet, SI, som sorterar under Utrikesdepartementet, driver ett kulturhus i den franska huvudstaden som attraherar omkring 100 000 besökare om året.
Nu söker institutet en entreprenör för det svenska caféet inhyst i deras 1500-talspalats i centrala Paris, skriver SI på sin hemsida.
Avtalet gäller under tre år, 2022-2024, med möjlighet till förlängning.
Inför upphandlingen bjuder SI in till digitala leverantörsträffar den 5 och 12 juli, då de berättar om sin vision och om lokalerna i Paris.
Leverantörsträffarna är på engelska, frågor kan ställas även på svenska och franska.
Allmänhet och besökare uppfattar caféet som en naturlig del av Svenska institutet i Paris, betonar SI.
“Det är därför angeläget att det finns synergier mellan caféets erbjudanden och svenska institutets varumärke, sverigefrämjande i stort och att ett café i våra lokaler kan leva upp till samtida svensk cafékultur med tradition, innovation och hållbarhet i fokus”, skriver SI.
Positivt att staten konkurrensutsätter driften av caféet och inte väljer att ta ekonomiska risker på en konkurrensmarknad. De bör sända en signal till offentliga aktörer som driver denna typ av verksamhet i egen regi och och som kan snedvrida konkurrensen för privata aktörer till nackdel för skattebetalare och medborgare/konsumenter.