Det är ett ständig återkommande diskussionsämne: hur kan en upphandling bli strategisk? Självklart ska en upphandling bidra till att skattemedlen förvaltas på bästa sätt men det är ändå inte lätt att få med alla inblandade på tåget.
Därför anordnade Upphandling24 för första gången konferensen Strategisk Upphandling. Intresset var stort och över 130 personer kom till World Trade Center i Stockholm för att lyssna.
Dagen kryddades med flera praktikfall, inspirationsföreläsningar och influenser av det privata näringslivets jobb med mätmetoder.
Växjö kommuns upphandlingschef David Braic berättade om hur han konkret gick tillväga för att säkra sin plats i ledningsgruppen. Under flera år arbetade han outtröttligt med intern och extern marknadsföring. Resultat: beställarna har insett nyttan med upphandling och företagen ser inte längre LOU som en bromskloss.
En nyckel till framgång i David Braics arbete har varit att få fullmakt från ledningen. Det innebär kort och gott att samtliga 7 000 anställda ska beställa via inköpssystemet.
– Det gäller att drämma till med upphandling i alla led. All form av stuprörstänkande motverkas genom att förklara vinsterna med samordnat inköp, säger David Braic.
Åhörarna fick även lyssna på de bästa erfarenheterna från det privata näringslivet. På plats berättade Thomas Broborn, inköpsdirektör, Toyota Material Handling Europe, om hur framgångsrika mätmetoder för inköpsorganisationen kan utvecklas.
Dagen avslutades med sedvanligt vinmingel.
Läs mer om David Braics arbete här.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer