I Örebro pågår just nu Moderaternas arbetsstämma. Där arbetas med olika propositioner som ska ligga till grund för partiets politiska arbete. I handlingarna, som getts samlingsnamnet ”Plan för ett starkare Sverige”, fanns under en stor del av fredagen följande formulering i arbetsstämmohandlingarna till propositionen ”Stärkt svenskt jobbskapande”: Moderaterna ska verka för att krav vid offentlig upphandling bör genomsyras av enkla, tydliga och likvärdiga villkor, oavsett storlek på företagen.
Det var en formulering som finanslandstingsrådet i Stockholms läns landsting och företrädare för Moderaterna i Stockholm, Irene Svenonius, vände sig emot.
– De hade missat medborgarperspektivet. Grunden är att köpa varor och tjänster med så hög kvalitet till ett så bra pris som möjligt för medborgarna. Det är så man uppnår det affärsmässiga syftet med upphandlingen, inte genom att göra det så enkelt som möjligt för företagen, säger Irene Svenonius till Upphandling24.
Det är kvalitetskraven som ska stå i fokus, enligt henne.
– Upphandlingen är inte till för bolagen. Samtidigt måste vi kunna kombinera bra kvalitetskrav med villkor som ger många anbudsgivare möjlighet att delta i upphandlingen.
Därför yrkade hon på att en en att-sats skulle läggas till:
Att krav i upphandlingar ska ge bästa möjliga kvalitet till bästa möjliga pris för skattebetalarna. Upphandlingarna ska möjliggöra för många olika aktörer att lägga anbud så att pris och kvalitet blir så fördelaktigt som möjligt för skattebetalarna.
– Det är en klar perspektivförskjutning som tar täcker in både perspektiven. Det är medborgarna vi är till för.
Nu kom den nya att-satsen att ersätta den gamla. Det formella beslutet tas senare i kväll.
Irene Svenonius avslutar med att lyfta en fråga kring affärsmässigheten i upphandlingar som hon hyser viss oro för.
– I dag måste vi ta en diskussion om affärsmässigheten i upphandlingar när allt blir lagreglerat och allt fler upphandlingar hamnar i domstol. Då är risken att det blir mer fokus på att inte göra fel än att uppnå en god affär, säger Irene Svenonius innan hon återvänder till arbetsstämman.
Ja, det saknas tre saker i dagens upphandlingar som borde vara ett ramverk i LOU.
– Kundperspektivet. (Skattebetalarperspektivet.)
– Hållbarhetsperspektivet.
– Uppföljningsperspektivet.
Kundperspektivet, behöver jag inte förklara närmare för någon. Med hållbarhetsperspektivet menar jag att man måste titta på livslängd och miljöbelastning på det man köper in. Uppförljning; Fick vi det vi beställlde? Vad lärde vi oss när vi köpte denne tjänst/vara förra gången? Borde upphandligen tacklats på något annat sätt? Osv. Så länge detta inte är inskrivet i LOU så kommer det aldrig att bli fokus på detta. (Här villl jag inte skriva det ramverk som verkar gälla idag på en del ställen.)
Håller helt med dig!