Att som anbudsgivare greppa vad som efterfrågas i en upphandling är inte det lättaste.
Stina Haglund, serieentreprenör från Örnsköldsvik, vittnade nyligen om hur svårt det kan vara att ta sig igenom djungeln av dokument.
Som exempel använde hon Sundsvalls kommuns upphandling av utbildning inom HR.
Nu utlovar kommunens inköpschef Jimmy Andersson bättre information och tydligare underlag.
– Jag tycker att det är jättebra att få in sådana här synpunkter från marknaden. Min målsättning är att vi redan i upphandlingsannonsen så tydligt som möjligt ska kunna preciserar kortfattat vad det är vi vill köpa för att potentiella anbudslämnare ska kunna avgöra om upphandlingen är intressant för dem eller inte redan där, säger han.
Utöver informationen i annonsen så ska det också fortsatt finnas en tydlig och fördjupande information om vad som efterfrågas i de administrativa föreskrifterna, utlovar Jimmy Andersson.
– Att förtydliga upphandlingsunderlagen är ett ständigt pågående arbete men målsättningen är att marknaden ska märka av arbetet redan i de upphandlingar som kommer ut under hösten, säger han.
Jimmy Andersson betonar också att man strävar efter att endast krav som följs upp ska ställas.
– Att ställa krav som vi sedan inte följer upp riskerar inte bara att försvåra för potentiella anbudslämnare utan riskerar också att bli kostnadsdrivande. Jag tror att vi överlag kan vi bli ännu bättre på att anpassa våra dokument utifrån varje specifik upphandling. Vi ska jobba med att förenkla samtidigt som måste säkra upp att vi inte tappar bort något väsentligt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer