Sedan i höstas finns Bli leverantör till Luleå kommun som digital guide med en indelning i åtta avsnitt kring upphandingsprocessen och även de förhoppningar som kommunen har för att stärka kontakterna med leverantörsmarknaden.
-Vi har som mål att samverka mer med näringslivet och har på olika sätt jobbat med det tillsammans med näringslivsorganisationer, säger Marianne Lundberg, strateg på Luleå kommuns inköpskontor.
-I det arbetet såg vi ett behov av en satsning på digital vägledning för att få organisationer och bolag att utveckla sina affärer tillsammans med oss och göra hållbara affärer på ett enkelt sätt.
Sedan tidgiare har Luleå kommun en digital vägledning för deltagare i sina referensgrupper vid upphandling, vilket varit till nytta i utformningen av den vägledning som vänder sig till leverantörer.
-Men en del pyssel har det ändå varit med att få ihop ett bra material, konstaterar Marianne Lundberg.
-I Luleå ligger vi lite under riksgenomsnittet för antalet anbud per upphandling och det kan delvis bero på vårt geografiska läge som begränsar konkurrensen i en del upphandlingar. Men förhoppningsvis kan den nya vägledningen göra skillnad. Det är för tidigt att se någon effekt, men vi har enbart fått ett positivt mottagande från näringslivet.
I materialet – som Upphandlingsmyndigheten lyft fram som en förebild – betonar Luleå kommun värdet av dialog.
Vi vill ha en kontinuerlig dialog och ser gärna att företagare hör av sig till oss för att presentera idéer och lösningar. Vi tar gärna möten även med företag som är i en uppstartsfas, säger Marianne Lundberg.
”Fick du inte affären?” som ett av vägledningens avsnitt är möjligen av det ovanligare slaget. Men Luleå kommun ser det som ett värdefult grepp för attr reda ut funderingar och motivera till en diskussion som kan sporra till att fortsätta konkurrera om kommunala avtal bland företag som gått förlorande från en upphandling.
-Vi ser väglednigen ett enkelt men effektivt sätt att komma närmare företagen och sprida kunskap om hela processen – från hur man kan hitta upphandlingar till arbetet med att skriva och lämna anbud. Men även vad som händer efteråt – både om man vann eller inte vann.
I den offensiv mot leverantörsmarknaden som präglat Luleå kommuns inköp det senaste året ingår även ett nytt leverantörsregister för att smidigare matcha ihop kommunen med företag vid direktupphandlingar i likhet med motsvarande register i exempelvis Härryda och Sollentuna.
Inköpskontorets Linkedinkonto används också som ny kommunikationskanal för nyhetsförmedling och marknadsföring av vissa upphandlingar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer