Polismyndighetens upphandling av strategiska kommunikationstjänster är utan tvekan lockande för företagen i branschen. Det handlar om pr-köp för 8,7 miljoner kronor under fyra år, sammanlagt 35 miljoner kronor. Fast alla är inte entusiastiska.
I en debattartikel beskriver två seniorkonsulter på Andréasson PR den polisiära satsningen på kommunikation som etiskt tveksam. Daniel Claesson och Ulrika Sandhill förklarar att företaget inte kommer att lämna in anbud – och uppmanar övriga aktörer att också tacka nej till upphandlingen.
De båda skriver att det inte är polisens uppgift att marknadsföra sig själv. Ingen tjänst ska säljas eller levereras till allmänheten.
– Tvärtom ska polisarbetet utföras utan hänsyn till vad de som är föremål för insatserna tycker.
De återkommande rapporterna om brister i det grundläggande polisarbetet uppmärksammas. Därför är det ur etisk synvinkel högst tveksamt att i det läget satsa mer på kommunikation:
– Ska det ge klatschiga one-liners? Eller, kanske mer allvarligt, gömma undan problem och brister inom myndigheten?
Birger Lycken, pr-konsult hos konkurrenten Westander, hör till dem som inte håller med. Till Dagens Media säger han att skattefinansierad verksamhet som behöver utvecklas inte har råd att välja bort extern kommunikation:
– En tyst myndighet är en dålig myndighet.
Sista anbudsdag är den 15 maj.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer