I går beslutade Trafiknämnden i Stockholms läns landsting att uppdra åt MTR att driva pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen från december 2016 och minst 10 år framåt. Urvalskriterierna för upphandlingen har varit pris och kvalitet. I pendeltågsavtalet ligger planering och drift av trafiken och stationsbemanning, men även fastighetsunderhåll för stationerna och fordonsunderhåll. Fordonsunderhållet hanteras genom ett bolag som är samägt av MTR och Euromaint och ligger inom ramen för MTR:s avtal med SL.
Pendeltågen trafikerar 241 km och 53 stationer med 87 miljoner resenärer per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor om man inte räknar med tunnelbanans resenärer.
MTR:s vd, Peter Viinapuu pekar på att företaget fått ta emot Utmärkelsen Svensk Kvalitet i november 2009 och 2014 sedan de tagit över driften av tunnelbanan. Erfarenheterna därifrån ska nu användas även för driften av pendeltågstrafiken.
– Punktligheten är den högsta i tunnelbanans historia och under hösten har kundnöjdheten tangerat rekordnivåer på runt 85 procent. Nu ser vi fram emot att tillsammans med våra nya kollegor fortsätta den resa som pendeltågen inlett, säger Peter Viinapuu.
Han lovar nu stabilare trafik, renare tåg och trevligare stationer.
– Vi vill bland annat öka tågens tillgänglighet och kommer att genomföra renoveringsarbeten och förbättra belysningen på stationerna.
Avtalets värde är cirka 30 miljarder kr (beräknat på 14 år) med en avtalstid på tio år med möjlighet till förlängning med ytterligare fyra år. Trafikstart är 11 december 2016
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer