Stadsrevisionen i Göteborg har undersökt hur beställningar genomförs mot ramavtal i ett antal utvalda nämnder. Granskningen visar att det finns brister och bedömningen är att nämnderna inte har säkerställt att beställarna har tillräcklig kompetens.
Revisorerna noterar brister i ramavtalstrohet och följsamhet mot gällande rangordning. Runt 20 procent av samtliga stickprov visar på avsteg från gällande ramavtal.
Många beställare förklarar sig med att de anser att inköpssystemet Winst är svårt att hantera och att den egna kompetensen brister. Till problembilden hör att medarbetare säger sig sakna stöd och tid för att lära sig hur man beställer.
Det framgår också att nämnderna är dåliga på att samordna beställningar vid direktupphandling, något som innebär risk för att det sammanlagda värdet av förvaltningens totala inköp av liknande varor överstiger gränsvärdet. Tydliga avsteg från de dokumentationskrav som finns görs också.
Bristerna i dokumentation och samordning vid direktupphandling försvårar i sin tur för nämnderna att genomföra relevanta uppföljningar och kontroller.
Den aktuella granskningen (pdf) omfattar utbildningsnämnden och stadsdelsnämnderna Norra Hisingen, Västra Hisingen och Örgryte-Härlanda. Revisorerna vill bland annat se att ansvar och regler tydliggörs, förbättrad dokumentation, stärkt avroparutbildning samt att samordningen vid direktupphandlingar stärks.
Var femte avrop felaktigt
Ramavtalstroheten brister när beställarna saknar stöd och tid för att lära sig hur man beställer. Den bilden framträder sedan stadsrevisionen i Göteborg granskat ramavtalsanvändningen i några av kommunens nämnder.
| 2014-10-14
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer