Att avgöra om en upphandling håller sig under beloppsgränsen för direktupphandling eller om den behöver annonseras enligt upphandlingslagstiftningen är svårare än det låter. Det gäller bland annat att bedöma återkommande inköpsbehov och affärens värde i förhållande till andra kontrakt av samma slag.
I Konkurrensverkets tillsynsärenden saknas inte exempel på svårigheter med denna bedömning. Mot den bakgrunden har verket ställt samman en vägledning med titeln Är inköpen av samma slag?
I vägledningen konstateras vikten av att upphandlande myndighet eller enhet gör en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Det planerade inköpet måste jämföras med de andra inköp av varor, tjänster och byggentreprenader som är avsedda för en identisk eller likartad användning och som har gjorts, eller kommer att göras, under räkenskapsåret.
Bedömningsgrunden innebär att värdet av kontrakten för inköp som är identiska eller utbytbara med varandra bör räknas samman. Samma sak kan bli aktuell när varor, tjänster eller byggentreprenader typiskt sett erbjuds av en och samma leverantör på en viss varu-, tjänste-, eller byggentreprenadsmarknad.
Även tiden har betydelse. Har det endast gått en kort mellan tecknandet av olika kontrakt i ett projekt kan det indikera att det finns ett naturligt tidsmässigt samband och att samtliga delar ska beaktas vid bestämmandet av värdet.
Vägledningen riktar sig främst till upphandlare, upphandlingschefer och upphandlingsjurister. Den har som syfte att vara ett metodstöd som ska göra det lättare att avgöra vad som är varor och tjänster av samma slag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer